
Volvos elbilsmärke Polestar lånar närmare 10 miljarder kronor av tolv internationella banker. Bland bankerna som går in med kapital finns BNP Paribas och HSBC. Storägaren Geely Sweden uppger att de också kan delta i framtida rundor vid behov.
”Det här ger Polestar de medel som krävs för att finansiera nästa fas i utvecklingen och täcker en stor del av företagets beräknade finansieringsbehov”, skriver bolaget.
Beskedet tolkades positivt av investerare och fick aktien att rusa på New York-börsen.
Volvos elbilsmärke Polestar lånar närmare 10 miljarder kronor av tolv internationella banker. Bland bankerna som går in med kapital finns BNP Paribas och HSBC. Storägaren Geely Sweden uppger att de också kan delta i framtida rundor vid behov.
”Det här ger Polestar de medel som krävs för att finansiera nästa fas i utvecklingen och täcker en stor del av företagets beräknade finansieringsbehov”, skriver bolaget.
Beskedet tolkades positivt av investerare och fick aktien att rusa på New York-börsen.

I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.

I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.

I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.

Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.

Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.

Danska energijätten Ørsted vill bygga en batteripark i Trelleborg, för lagring av el från den planerade Skånes Havsvindpark i Östersjön. Det skulle i så fall bli företagets hittills största batteripark, med en kapacitet på upp till 70 megawatt. – Trelleborg kommer att kunna stå värd för Sveriges första hybridpark i sitt slag där fossilfri el produceras till havs och lagras på land, säger Jesper Kühn Olesen, projektdirektör på Ørsted. Havsvindparken väntas vara i drift senast 2030. Innan bygget kan inledas behövs klartecken från den svenska regeringen.

Köksmästaren och ägaren bakom den populära Lundarestaurangen Ved vid Mårtenstorget satsar på spanskt när de i vår öppnar ytterligare en restaurang i ny lokal. Samägda restaurang Más öppnar på Bytaregatan, i kaféet Ebbas skafferis gamla lokaler. Más betyder ”mer” på spanska och det är just det som är utgångspunkten för konceptet. – Det blir mer av allt – mer av det goda i livet, mer av sällskap, mat och dryck. Mer av att leva gott helt enkelt, säger Hamid Pourabdi som sedan tidigare är köksmästare på Ved. Renoveringen i lokalen har pågått under hela våren, och i lokalen byggs såväl vinvägg som bar. Ambitionen är att öppna i slutet av maj. Inne i restaurangen kommer det att finnas plats för fyrtio sittande gäster, och under den varmare delen av året har man också en lummig innergård. – På Más blir det à la carte med en spanskinfluerad touch, och allt från mellanrätter till tapas och kött, säger Hamid Pourabdi.

Köksmästaren och ägaren bakom den populära Lundarestaurangen Ved vid Mårtenstorget satsar på spanskt när de i vår öppnar ytterligare en restaurang i ny lokal. Samägda restaurang Más öppnar på Bytaregatan, i kaféet Ebbas skafferis gamla lokaler. Más betyder ”mer” på spanska och det är just det som är utgångspunkten för konceptet. – Det blir mer av allt – mer av det goda i livet, mer av sällskap, mat och dryck. Mer av att leva gott helt enkelt, säger Hamid Pourabdi som sedan tidigare är köksmästare på Ved. Renoveringen i lokalen har pågått under hela våren, och i lokalen byggs såväl vinvägg som bar. Ambitionen är att öppna i slutet av maj. Inne i restaurangen kommer det att finnas plats för fyrtio sittande gäster, och under den varmare delen av året har man också en lummig innergård. – På Más blir det à la carte med en spanskinfluerad touch, och allt från mellanrätter till tapas och kött, säger Hamid Pourabdi.

Köksmästaren och ägaren bakom den populära Lundarestaurangen Ved vid Mårtenstorget satsar på spanskt när de i vår öppnar ytterligare en restaurang i ny lokal. Samägda restaurang Más öppnar på Bytaregatan, i kaféet Ebbas skafferis gamla lokaler. Más betyder ”mer” på spanska och det är just det som är utgångspunkten för konceptet. – Det blir mer av allt – mer av det goda i livet, mer av sällskap, mat och dryck. Mer av att leva gott helt enkelt, säger Hamid Pourabdi som sedan tidigare är köksmästare på Ved. Renoveringen i lokalen har pågått under hela våren, och i lokalen byggs såväl vinvägg som bar. Ambitionen är att öppna i slutet av maj. Inne i restaurangen kommer det att finnas plats för fyrtio sittande gäster, och under den varmare delen av året har man också en lummig innergård. – På Más blir det à la carte med en spanskinfluerad touch, och allt från mellanrätter till tapas och kött, säger Hamid Pourabdi.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö