VAD Ishall, sjukhus, p-hus och simhall
VAR Söder om Wieselgrensplatsen, Hisingen
STATUS Process för ny detaljplan pågår
Rambergsstadens idrottsområde, det vill säga området kring Bravida Arena som ligger söder om Wieselgrensplatsen, står inför en förnyelse. Planen är att ersätta Rambergsrinken med en ny ishall samtidigt som Lundbybadet byggs till med en ny simhall. I planförslaget ingår också ett nytt närsjukhus som ska ersätta det befintliga sjukhuset vid Wieselgrensplatsen samt ett nytt parkeringshus i området. Förslaget har varit ute på samråd och processen för ny detaljplan pågår.
Rambergsstadens idrottsområde, det vill säga området kring Bravida Arena som ligger söder om Wieselgrensplatsen, står inför en förnyelse. Planen är att ersätta Rambergsrinken med en ny ishall samtidigt som Lundbybadet byggs till med en ny simhall. I planförslaget ingår också ett nytt närsjukhus som ska ersätta det befintliga sjukhuset vid Wieselgrensplatsen samt ett nytt parkeringshus i området. Förslaget har varit ute på samråd och processen för ny detaljplan pågår.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö