
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion.
Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt.
Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion.
Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt.
Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.

Efter flera års paus får planerna på en energiö på Bornholm ny fart. Regeringen har gett Energinet klartecken att starta processen med att köpa en stor transformator som ska ta emot el från vindkraftsparker i södra Östersjön. Projektet, som fått 4,8 miljarder danska kronor i EU-stöd, ska göra ön till nav för grön el med kablar till både Tyskland och Danmark. – Nu ska vi få klarhet i om det finns ett case som är attraktivt för Danmark och Bornholm, säger klimatminister Lars Aagaard till TV2 Bornholm. Ett avtal med Tyskland väntas före årsskiftet.

Efter flera års paus får planerna på en energiö på Bornholm ny fart. Regeringen har gett Energinet klartecken att starta processen med att köpa en stor transformator som ska ta emot el från vindkraftsparker i södra Östersjön. Projektet, som fått 4,8 miljarder danska kronor i EU-stöd, ska göra ön till nav för grön el med kablar till både Tyskland och Danmark. – Nu ska vi få klarhet i om det finns ett case som är attraktivt för Danmark och Bornholm, säger klimatminister Lars Aagaard till TV2 Bornholm. Ett avtal med Tyskland väntas före årsskiftet.

Efter flera års paus får planerna på en energiö på Bornholm ny fart. Regeringen har gett Energinet klartecken att starta processen med att köpa en stor transformator som ska ta emot el från vindkraftsparker i södra Östersjön. Projektet, som fått 4,8 miljarder danska kronor i EU-stöd, ska göra ön till nav för grön el med kablar till både Tyskland och Danmark. – Nu ska vi få klarhet i om det finns ett case som är attraktivt för Danmark och Bornholm, säger klimatminister Lars Aagaard till TV2 Bornholm. Ett avtal med Tyskland väntas före årsskiftet.

I Slottsskogen byggs en ny sporthall för flera olika sporter, bland dem friidrott, gymnastik och bollsporter. Hallen byggs i fem plan i sutteräng och får en platsgjuten källare som bland annat ska innehålla skyddsrum. Totalt omfattar nybygget cirka 6 750 kvadratmeter, som inkluderar en större entréhall som samlingspunkt både för besökare och verksamheter. Sporthallen beräknas stå klar i juni 2027.

I Slottsskogen byggs en ny sporthall för flera olika sporter, bland dem friidrott, gymnastik och bollsporter. Hallen byggs i fem plan i sutteräng och får en platsgjuten källare som bland annat ska innehålla skyddsrum. Totalt omfattar nybygget cirka 6 750 kvadratmeter, som inkluderar en större entréhall som samlingspunkt både för besökare och verksamheter. Sporthallen beräknas stå klar i juni 2027.

I Slottsskogen byggs en ny sporthall för flera olika sporter, bland dem friidrott, gymnastik och bollsporter. Hallen byggs i fem plan i sutteräng och får en platsgjuten källare som bland annat ska innehålla skyddsrum. Totalt omfattar nybygget cirka 6 750 kvadratmeter, som inkluderar en större entréhall som samlingspunkt både för besökare och verksamheter. Sporthallen beräknas stå klar i juni 2027.

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö