
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng.
– Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han.
I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng.
– Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han.
I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.

Skånska lantbrukare kan snart luta sig mot betydligt säkrare skördeprognoser. En ny avhandling från Lunds universitet visar att kombinationen av satellitdata, klimatmodeller och AI kan förutse hur grödor som vårkorn och höstvete påverkas av vädret. – Mina resultat ger ett robust ramverk för att förbättra jordbruksförvaltningen i södra Sverige. Prognosen gör det möjligt för bönder att optimera bevattning och skördetid, säger forskaren Xueying Li. Det gör även att företag och politiker i förväg kan anpassa handeln, vilket gör matsystemet starkare.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö