
Vad 1900 bostäder i olika former, skolor, handel mm
Var Kävlinge
Status Arbete med ny detaljplan pågår
Utvecklare Lantmännen Fastigheter
Illustration Kävlinge kommun / Lantmännen Fastigheter
Vid Kävlingeån ska Åstaden, en ny stadsdel på det tidigare sockerbruksområdet mellan Kävlinge och Furulund, växa fram.
Åstaden ska när den är färdig bestå av cirka 1900 nya bostäder i flerbostadshus, stadsradhus, radhus och småhus. Dessutom ska det bli butiker och småskaliga verksamheter, samt samhällsservice i form av skolor, förskolor, vårdcentral och boende för äldre.
Detaljplan för den första etappen väntas vara färdig i slutet av 2027 eller under 2028.
Vid Kävlingeån ska Åstaden, en ny stadsdel på det tidigare sockerbruksområdet mellan Kävlinge och Furulund, växa fram.
Åstaden ska när den är färdig bestå av cirka 1900 nya bostäder i flerbostadshus, stadsradhus, radhus och småhus. Dessutom ska det bli butiker och småskaliga verksamheter, samt samhällsservice i form av skolor, förskolor, vårdcentral och boende för äldre.
Detaljplan för den första etappen väntas vara färdig i slutet av 2027 eller under 2028.

Ian Jones är kökschef på Operagrillen. Tidigare har han jobbat på bland annat The Lanesborough och The Halcyon i London, samt på Bloom in the Park här i Malmö. Här visar Ian hur man lagar röding med vitvinssås.

Ian Jones är kökschef på Operagrillen. Tidigare har han jobbat på bland annat The Lanesborough och The Halcyon i London, samt på Bloom in the Park här i Malmö. Här visar Ian hur man lagar röding med vitvinssås.

Ian Jones är kökschef på Operagrillen. Tidigare har han jobbat på bland annat The Lanesborough och The Halcyon i London, samt på Bloom in the Park här i Malmö. Här visar Ian hur man lagar röding med vitvinssås.

Göteborgsbolaget Sightic Analytics, som utvecklar AI-teknik för att upptäcka alkohol- och drogpåverkan, har tagit in 25 miljoner kronor i en nyemission. Huvudinvesterare är Gunnar Bark, tidigare vd och ordförande för bilsäkerhetsföretaget Autoliv. – Vi jobbade med de här frågorna redan på 90-talet, men kom aldrig till någon lösning. Sightic har potential att rädda många liv, säger Gunnar Bark till DI Digital. Sightic Analytics grundades i Göteborg 2019 av den tidigare polisen Stefanie Najafi och psykologen Jenny Johansson. Idén till bolaget fick de under sin gemensamma tid på Säpo.

Göteborgsbolaget Sightic Analytics, som utvecklar AI-teknik för att upptäcka alkohol- och drogpåverkan, har tagit in 25 miljoner kronor i en nyemission. Huvudinvesterare är Gunnar Bark, tidigare vd och ordförande för bilsäkerhetsföretaget Autoliv. – Vi jobbade med de här frågorna redan på 90-talet, men kom aldrig till någon lösning. Sightic har potential att rädda många liv, säger Gunnar Bark till DI Digital. Sightic Analytics grundades i Göteborg 2019 av den tidigare polisen Stefanie Najafi och psykologen Jenny Johansson. Idén till bolaget fick de under sin gemensamma tid på Säpo.

Göteborgsbolaget Sightic Analytics, som utvecklar AI-teknik för att upptäcka alkohol- och drogpåverkan, har tagit in 25 miljoner kronor i en nyemission. Huvudinvesterare är Gunnar Bark, tidigare vd och ordförande för bilsäkerhetsföretaget Autoliv. – Vi jobbade med de här frågorna redan på 90-talet, men kom aldrig till någon lösning. Sightic har potential att rädda många liv, säger Gunnar Bark till DI Digital. Sightic Analytics grundades i Göteborg 2019 av den tidigare polisen Stefanie Najafi och psykologen Jenny Johansson. Idén till bolaget fick de under sin gemensamma tid på Säpo.

Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.

Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.

Efter en miljarduppgörelse med Svenska kraftnät är Malmös gaseldade Öresundsverket redo för återstart. Verket, som lades ned 2016 på grund av olönsamhet, har nu genomgått en omfattande upprustning och ett 30-tal personer har nyanställts. – Det har gått väldigt bra och vi har börjat testköra, sa Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till DI i februari. Trots återöppningen planeras ingen kontinuerlig elproduktion. Gaspriserna är för höga för att nå lönsam drift annat än vid ”extremt höga elpriser”, enligt vd:n.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö