
Vad Ny park
Var Bunkeflostrand
Status Beräknas bli klar i december 2026
Byggherre Malmö stad
Illustration Malmö stad
I östra Bunkeflostrand runt Gottorpsvägen, Gottorps gård och Gottorps allé byggs nu ett bostadsområde med 600 nya bostäder och strax söder om anläggs park- och rekreationsområdet Gottorpsparken. Den tolv hektar stora parken ska rymma både aktivitet och avkoppling. Här byggs utegym, lekplats, hundrastgård och grusstigar genom skogsliknande miljöer. Vid östra dagvattensänkan byggs mötesplatsen Snäckan – en plats för olika aktiviteter och för att njuta av naturen nära vatten och fuktängar.
Parken beräknas bli klar i december 2026.
I östra Bunkeflostrand runt Gottorpsvägen, Gottorps gård och Gottorps allé byggs nu ett bostadsområde med 600 nya bostäder och strax söder om anläggs park- och rekreationsområdet Gottorpsparken. Den tolv hektar stora parken ska rymma både aktivitet och avkoppling. Här byggs utegym, lekplats, hundrastgård och grusstigar genom skogsliknande miljöer. Vid östra dagvattensänkan byggs mötesplatsen Snäckan – en plats för olika aktiviteter och för att njuta av naturen nära vatten och fuktängar.
Parken beräknas bli klar i december 2026.

I år fick de sin andra stjärna med sin jordnära matlagning. Är det en ny stjärna du vill prova just nu är det helt klart denna med sin egen avskalade stil där Danmark lyser igenom med sin nordiska aura men där du får en helt egen och jordnära upplevelse.

I år fick de sin andra stjärna med sin jordnära matlagning. Är det en ny stjärna du vill prova just nu är det helt klart denna med sin egen avskalade stil där Danmark lyser igenom med sin nordiska aura men där du får en helt egen och jordnära upplevelse.

I år fick de sin andra stjärna med sin jordnära matlagning. Är det en ny stjärna du vill prova just nu är det helt klart denna med sin egen avskalade stil där Danmark lyser igenom med sin nordiska aura men där du får en helt egen och jordnära upplevelse.

I den kommande etappen av det nya utbyggnadsområdet Vellinge Parkby, som ligger strax norr om Vellinge tätort, planeras projektet Kvarteret Åkerholmen. Totalt ska här byggas 21 nya bostäder med äganderätt, fördelade på tio parhus och en friliggande villa. Alla hus blir på 133 kvadratmeter och får egen trädgård med uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det fjärde kvartalet 2026.

I den kommande etappen av det nya utbyggnadsområdet Vellinge Parkby, som ligger strax norr om Vellinge tätort, planeras projektet Kvarteret Åkerholmen. Totalt ska här byggas 21 nya bostäder med äganderätt, fördelade på tio parhus och en friliggande villa. Alla hus blir på 133 kvadratmeter och får egen trädgård med uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det fjärde kvartalet 2026.

I den kommande etappen av det nya utbyggnadsområdet Vellinge Parkby, som ligger strax norr om Vellinge tätort, planeras projektet Kvarteret Åkerholmen. Totalt ska här byggas 21 nya bostäder med äganderätt, fördelade på tio parhus och en friliggande villa. Alla hus blir på 133 kvadratmeter och får egen trädgård med uteplats. Inflyttning beräknas kunna ske med start under det fjärde kvartalet 2026.

Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.

Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.

Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö