Ny kvarterskrog i Mat & Choklads lokaler

Nyöppnat
Maj 2024
Ny kvarterskrog i Mat & Choklads lokaler

Fakta

En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
 Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
 Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
 – Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
 – Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.

En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
 Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
 Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
 – Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
 – Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/ny-kvarterskrog-i-mat-choklads-lokaler

Fler artiklar

Läs
Fläsksida
Mat & Dryck
Maj 2025

Fläsksida

Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.

Fläsksida
Mat & Dryck
Maj 2025

Fläsksida

Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.

Fläsksida
Mat & Dryck
Maj 2025

Fläsksida

Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.

Fläsksida
Mat & Dryck
Maj 2025

Fläsksida

Fläsksida är grisens magparti bestående av hud (svål), hudfett (späck), bakre delen av revbenen (tunna revbenen) och muskler (kött). Fläsksida säljs vanligtvis rak- skuren med svål och fettkappa, med eller utan ben. Generellt sett har fläsksida större andel fett än kött. Bland annat görs sidfläsk och bacon av fläsksidan.

Läs
Design för ny bro över Göta älv
Byggnytt
Maj 2025

Design för ny bro över Göta älv

Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.

Design för ny bro över Göta älv
Byggnytt
Maj 2025

Design för ny bro över Göta älv

Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.

Design för ny bro över Göta älv
Byggnytt
Maj 2025

Design för ny bro över Göta älv

Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.

Design för ny bro över Göta älv
Byggnytt
Maj 2025

Design för ny bro över Göta älv

Designkonceptet för en ny bro över Göta älv har fått politiskt klartecken. Planerna skulle innebära att en cirka 400 meter lång gång- och cykelbro byggs mellan Packhuskajen på södra sidan och Hugo Hammars kaj på Lindholmen. Den öppningsbara bron planeras ha ska ha en minsta farledsbredd på 30 meter och en segelfri höjd på 5,5 meter. Bron är tänkt att stå klar om åtta år men bygget är beroende av miljötillstånd och vattendom.

Läs
Polestar satsar på återförsäljare
Näringsliv
Maj 2025

Polestar satsar på återförsäljare

Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.

Polestar satsar på återförsäljare
Näringsliv
Maj 2025

Polestar satsar på återförsäljare

Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.

Polestar satsar på återförsäljare
Näringsliv
Maj 2025

Polestar satsar på återförsäljare

Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.

Polestar satsar på återförsäljare
Näringsliv
Maj 2025

Polestar satsar på återförsäljare

Efter ett år med fallande aktiekurs och sviktande försäljning vill Polestars nya vd Michael Lohscheller vända utvecklingen – med en rakare säljstrategi. I en intervju med Göteborgs-Posten markerar han att showroom-eran är förbi: – Man kan inte bara visa bilar och hoppas att folk ska köpa dem online. Nu ska elbilstillverkaren satsa på traditionell försäljning genom återförsäljare. Med det nya greppet hoppas Lohscheller återvinna mark och nå vinst redan i år. De närmaste tre åren är Polestars mål att öka försäljningsvolymen med 30-35 procent.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.