
En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.
En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.

Liksom många andra drabbades Designtorget av pandemin. Då stängde inredningskedjan flera av sina butiker, men när man nu fyller 30 år gör man ett omtag och utökar butiksnätet. – Vi hoppas kunna finnas kvar i 30 år till, det verkar som att vi hittat ett koncept som många kunder attraheras av, säger Designtorgets vd Emma Klintbo Klingspor. I Göteborg kommer Designtorget att flytta in på Östra Hamngatan 29, mitt emot NK, i samma lokaler som glasögonmärket Nividas huserade i. Öppningen ska ske i månadsskiftet oktober-november.

Liksom många andra drabbades Designtorget av pandemin. Då stängde inredningskedjan flera av sina butiker, men när man nu fyller 30 år gör man ett omtag och utökar butiksnätet. – Vi hoppas kunna finnas kvar i 30 år till, det verkar som att vi hittat ett koncept som många kunder attraheras av, säger Designtorgets vd Emma Klintbo Klingspor. I Göteborg kommer Designtorget att flytta in på Östra Hamngatan 29, mitt emot NK, i samma lokaler som glasögonmärket Nividas huserade i. Öppningen ska ske i månadsskiftet oktober-november.

Liksom många andra drabbades Designtorget av pandemin. Då stängde inredningskedjan flera av sina butiker, men när man nu fyller 30 år gör man ett omtag och utökar butiksnätet. – Vi hoppas kunna finnas kvar i 30 år till, det verkar som att vi hittat ett koncept som många kunder attraheras av, säger Designtorgets vd Emma Klintbo Klingspor. I Göteborg kommer Designtorget att flytta in på Östra Hamngatan 29, mitt emot NK, i samma lokaler som glasögonmärket Nividas huserade i. Öppningen ska ske i månadsskiftet oktober-november.

På Magasinsgatan har Fiskbar 17 serverat god mat i en mysig barmiljö utan krusiduller. Snart öppnas en syskonrestaurang - med samma namn. – Där blir det mindre rätter, fler varianter av ostron och mycket mer bubbel. Men man kommer fortfarande att kunna få sin fisksoppa, räkmacka och bouillabaisse, konstaterar David Haggren, en av tre delägare. Det nya stället flyttar in i välkända lokaler, på Vallgatan 3, där puben Dojan fanns under lång tid. Nya Fiskbar 17 öppnar dörrarna runt månadsskiftet september-oktober.

På Magasinsgatan har Fiskbar 17 serverat god mat i en mysig barmiljö utan krusiduller. Snart öppnas en syskonrestaurang - med samma namn. – Där blir det mindre rätter, fler varianter av ostron och mycket mer bubbel. Men man kommer fortfarande att kunna få sin fisksoppa, räkmacka och bouillabaisse, konstaterar David Haggren, en av tre delägare. Det nya stället flyttar in i välkända lokaler, på Vallgatan 3, där puben Dojan fanns under lång tid. Nya Fiskbar 17 öppnar dörrarna runt månadsskiftet september-oktober.

På Magasinsgatan har Fiskbar 17 serverat god mat i en mysig barmiljö utan krusiduller. Snart öppnas en syskonrestaurang - med samma namn. – Där blir det mindre rätter, fler varianter av ostron och mycket mer bubbel. Men man kommer fortfarande att kunna få sin fisksoppa, räkmacka och bouillabaisse, konstaterar David Haggren, en av tre delägare. Det nya stället flyttar in i välkända lokaler, på Vallgatan 3, där puben Dojan fanns under lång tid. Nya Fiskbar 17 öppnar dörrarna runt månadsskiftet september-oktober.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar. – Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail. Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv. Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö