En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.
En ny restaurang med fokus på grönsaker öppnar upp i Mat & Choklads gamla lokaler på Amiralsgatan.
Bakom satsningen står en av Malmös mest prisade krögarveteraner, Tomas Gustafsson, som gjort sig känd bland annat genom att vara ena halvan av Pembert & Gustafsson som startade upp Lokal 17 i Studio samt för att sedan 2021 ha lett Matverkstaden i Lokstallarna i Kirseberg.
Gustafsson tar över en av Mat & Choklads två lokaler. Redan nu kommer den att användas som preppkök till Matverkstaden, men i höst öppnar lunch- och kvällsrestaurang upp. Arbetsnamnet på den kvarterskrog Gustafsson vill skapa är Kv Flora.
– Det finns en charm i krogen som jag helt enkelt har saknat så jag har kollat på en del lokaler. Den här är väldigt trevlig, jag gillar källarvåningar – det blir lite dansk känsla, säger Tomas Gustafsson mitt i spacklingen och målandet.
– Det blir mycket fokus på grönsaker, kvarterskrogskänsla men kanske inte den klassiska kvartersmaten. Någon gång i vår håller vi nog öppet ett par dagar för att känna på läget. Sedan öppnar vi på riktigt i september eller oktober.
Ikoniska Golden Steer i Las Vegas öppnade 1958 och är mångas favorit bland steak houses. Nu ska de öppna ett andra ställe på One Fifth space (1 Fifth Avenue, West Eighth Street) på Manhattan. Menyn ska vara densamma med några tillägg som är lokala för New York och enligt ägaren Amanda Signorelli ska de öppna nu till hösten.
Ikoniska Golden Steer i Las Vegas öppnade 1958 och är mångas favorit bland steak houses. Nu ska de öppna ett andra ställe på One Fifth space (1 Fifth Avenue, West Eighth Street) på Manhattan. Menyn ska vara densamma med några tillägg som är lokala för New York och enligt ägaren Amanda Signorelli ska de öppna nu till hösten.
Ikoniska Golden Steer i Las Vegas öppnade 1958 och är mångas favorit bland steak houses. Nu ska de öppna ett andra ställe på One Fifth space (1 Fifth Avenue, West Eighth Street) på Manhattan. Menyn ska vara densamma med några tillägg som är lokala för New York och enligt ägaren Amanda Signorelli ska de öppna nu till hösten.
Diamantens anatomi, vilka länder som utvinner flest diamanter och en planet som tros bestå av en tredjedel diamant.
Diamantens anatomi, vilka länder som utvinner flest diamanter och en planet som tros bestå av en tredjedel diamant.
Diamantens anatomi, vilka länder som utvinner flest diamanter och en planet som tros bestå av en tredjedel diamant.
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Elon Musks infrastrukturbolag The Boring Company har fått klartecken för en 17 kilometer lång biltunnel under Dubai (med planer för fler tunnlar i projekt Dubai Loop). Tunneln som bara har ett körfält i varje riktning kan liknas vid en asfalterad tunnelbana där elbilar ska kunna köra i upp till 160 km/h. De första 17 km ska ha 11 ”stationer” för in- och utfart och en kapacitet att transportera 20.000 människor i timmen. Målet är att bygga ut Dubai Loop till att kunna transportera totalt 100.000 människor i timmen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö