
Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar.
– Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail.
Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv.
Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.
Det tog ett år att hitta den perfekta lokalen. Den finns på Kungsgatan, mitt i smeten, och rymmer nu kläder och utrustning för friluftsäventyr. Det är nämligen där som Norrøna Gothenburg Concept Store slår upp sina portar.
– Vi ser mycket fram emot vår öppning på Kungsgatan. Sverige är en viktig marknad för Norrøna och vår nya butik i Göteborg kommer att vara det perfekta tillskottet till vår nuvarande detaljhandelsportfölj av butiker i Stockholm, Åre och Hede, säger Bård Kvamme, chef för Norrøna Retail.
Fröet till bolaget såddes redan 1929 när friluftsentusiasten Jørgen Jørgensen letade efter en slitstark friluftsutrustning som skulle tåla Norges väder och natur. Sedan dess utvecklar Norrøna funktionella produkter för friluftsliv.
Butiken i Göteborg kommer att visa alla företagets kollektioner, med ett eventutrymme för sociala sammankomster. Norrøna har sammanlagt 38 butiker i Norge, Sverige, Finland, USA, Tyskland, Frankrike och Schweiz.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö