
Vad Nytt centrum, cirka 1 300 bostäder, butiker och kaféer och idrottsanläggning
Var Norra Fäladen, Lund
Status Förslag till planprogram
Byggherre LKF
Ett förslag till nytt planprogram öppnar för cirka 1 300 nya bostäder på Norra Fäladen när stadsdelen ska omvandlas.
Den breda Svenshögsvägen som idag delar Norra Fäladen ska bli stadsgata. Längs Magistratsvägen förelås nya bostäder. Mellan Norra Ringen och Magistratsvägen öppnas för en ny idrottshall, mobilitetshus och handel.
Fäladstorgets planeras få en ny framsida och ytorna för näringsverksamhet fördubblas. Det kommunala fastighetsbolaget LKF räknar med att påbörja omvandlingen av Fäladstorget 2031.
Ett förslag till nytt planprogram öppnar för cirka 1 300 nya bostäder på Norra Fäladen när stadsdelen ska omvandlas.
Den breda Svenshögsvägen som idag delar Norra Fäladen ska bli stadsgata. Längs Magistratsvägen förelås nya bostäder. Mellan Norra Ringen och Magistratsvägen öppnas för en ny idrottshall, mobilitetshus och handel.
Fäladstorgets planeras få en ny framsida och ytorna för näringsverksamhet fördubblas. Det kommunala fastighetsbolaget LKF räknar med att påbörja omvandlingen av Fäladstorget 2031.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.

Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.

Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.

Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.

Göteborgsbaserade Griffeye, vars mjukvarutjänst används av polisen i USA och Europa för att analysera bilder och videomaterial, har förvärvats av det kanadensiska säkerhetsbolaget Magnet Forensics. Griffeye vill inte gå ut med prislappen, men det ska handla om en ordentlig summa, uppger Carl Kistenmacher, ordförande på ägarföretaget Safer Society Group. – Om man tittar på liknande transaktioner i branschen fick vi topp-topp-betalt. Det blev en stor påse pengar, säger han till DI.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca och Statkraft, Europas största leverantör av förnybar energi, har ingått ett avtal om vindkraftsleveranser. Astra Zeneca ska köpa 200 gigawattimmar årligen i tio år. Det motsvarar 80 procent av elbehovet i företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje. – Vi vill bidra till den gröna omställningen […] Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för Astra Zeneca.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca och Statkraft, Europas största leverantör av förnybar energi, har ingått ett avtal om vindkraftsleveranser. Astra Zeneca ska köpa 200 gigawattimmar årligen i tio år. Det motsvarar 80 procent av elbehovet i företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje. – Vi vill bidra till den gröna omställningen […] Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för Astra Zeneca.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca och Statkraft, Europas största leverantör av förnybar energi, har ingått ett avtal om vindkraftsleveranser. Astra Zeneca ska köpa 200 gigawattimmar årligen i tio år. Det motsvarar 80 procent av elbehovet i företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje. – Vi vill bidra till den gröna omställningen […] Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för Astra Zeneca.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö