Efter flera år i Stockholm och i rollen som konditoransvarig på NK:s Art Bakery var det dags att vända hem till barndomsstaden Malmö. I slutet av april öppnar Glenn Sjögren sitt Percy’s pastries på Limhamn.
– Det är ett område som växer och har klientelet för det jag vill skapa, säger han.
Det blir tio sittplatser inomhus och sex stycken utanför.
– Efter att ha kollat runt på olika lokaler så kände jag att just denna hade det jag sökte. Den ligger på en vacker plats och nära havet vilket känns underbart.
Hos Percy’s pastries kommer det dagligen att finnas sex till åtta olika bakverk samt klassiker som morotskaka, biskvier, skumtoppar och chokladbollar. Sortimentet kommer också bestå av tre olika tårtor, samt ytterligare tårtor som går att förbeställa.
– Minttårtan skapade jag på NK när jag jobbade där och den vill jag gärna fortsätta göra. Den består av en krämig mörk chokladmousse, en mintplatta, ett tunt lager av vaniljpannacotta med en krispig chokladmarängbotten, säger Glenn Sjögren.
Efter flera år i Stockholm och i rollen som konditoransvarig på NK:s Art Bakery var det dags att vända hem till barndomsstaden Malmö. I slutet av april öppnar Glenn Sjögren sitt Percy’s pastries på Limhamn.
– Det är ett område som växer och har klientelet för det jag vill skapa, säger han.
Det blir tio sittplatser inomhus och sex stycken utanför.
– Efter att ha kollat runt på olika lokaler så kände jag att just denna hade det jag sökte. Den ligger på en vacker plats och nära havet vilket känns underbart.
Hos Percy’s pastries kommer det dagligen att finnas sex till åtta olika bakverk samt klassiker som morotskaka, biskvier, skumtoppar och chokladbollar. Sortimentet kommer också bestå av tre olika tårtor, samt ytterligare tårtor som går att förbeställa.
– Minttårtan skapade jag på NK när jag jobbade där och den vill jag gärna fortsätta göra. Den består av en krämig mörk chokladmousse, en mintplatta, ett tunt lager av vaniljpannacotta med en krispig chokladmarängbotten, säger Glenn Sjögren.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Göteborgs hamn behåller sin position som Sveriges största bilhamn med en ökning på 12 procent av nya fordon under första halvåret. Totalt sett har hamnen fortsatt höga volymer i de flesta godssegment, trots den ekonomiska inbromsningen. Det är tack vare att svensk exportindustri fortsätter leverera, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. – Nu när vi blickar framåt mot hösten ser vi en ytterligare återhämtning på importsidan och ett fortsatt tryck i exporten, säger han.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö