Efter flera år i Stockholm och i rollen som konditoransvarig på NK:s Art Bakery var det dags att vända hem till barndomsstaden Malmö. I slutet av april öppnar Glenn Sjögren sitt Percy’s pastries på Limhamn.
– Det är ett område som växer och har klientelet för det jag vill skapa, säger han.
Det blir tio sittplatser inomhus och sex stycken utanför.
– Efter att ha kollat runt på olika lokaler så kände jag att just denna hade det jag sökte. Den ligger på en vacker plats och nära havet vilket känns underbart.
Hos Percy’s pastries kommer det dagligen att finnas sex till åtta olika bakverk samt klassiker som morotskaka, biskvier, skumtoppar och chokladbollar. Sortimentet kommer också bestå av tre olika tårtor, samt ytterligare tårtor som går att förbeställa.
– Minttårtan skapade jag på NK när jag jobbade där och den vill jag gärna fortsätta göra. Den består av en krämig mörk chokladmousse, en mintplatta, ett tunt lager av vaniljpannacotta med en krispig chokladmarängbotten, säger Glenn Sjögren.
Efter flera år i Stockholm och i rollen som konditoransvarig på NK:s Art Bakery var det dags att vända hem till barndomsstaden Malmö. I slutet av april öppnar Glenn Sjögren sitt Percy’s pastries på Limhamn.
– Det är ett område som växer och har klientelet för det jag vill skapa, säger han.
Det blir tio sittplatser inomhus och sex stycken utanför.
– Efter att ha kollat runt på olika lokaler så kände jag att just denna hade det jag sökte. Den ligger på en vacker plats och nära havet vilket känns underbart.
Hos Percy’s pastries kommer det dagligen att finnas sex till åtta olika bakverk samt klassiker som morotskaka, biskvier, skumtoppar och chokladbollar. Sortimentet kommer också bestå av tre olika tårtor, samt ytterligare tårtor som går att förbeställa.
– Minttårtan skapade jag på NK när jag jobbade där och den vill jag gärna fortsätta göra. Den består av en krämig mörk chokladmousse, en mintplatta, ett tunt lager av vaniljpannacotta med en krispig chokladmarängbotten, säger Glenn Sjögren.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö