Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Den danska dagligvarukoncernen Salling Group köper Icas baltiska butikskedja Rimi för 1,3 miljarder euro – motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Köpet omfattar 314 butiker, e-handel, lager och 11.000 anställda i Estland, Lettland och Litauen. – Vi är mycket stolta över det avtal vi har träffat med Ica om förvärvet av Rimi, som är den största affären i Salling Groups snart 120-åriga historia, säger koncernchef Anders Hagh till Berlingske. För Icas del innebär försäljningen en vinst på omkring 7 miljarder kronor.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö