
Smyg in bakom tunga gardiner, omsvep dig själv av mjuk atmosfär och dinera på vita dukar. Denna restaurang kräver en liten extra tågresa, 8 km norr om Köpenhamns centrum. Kanske en perfekt get away från stadens brus och överraskning till någon kär. För här råder en mysig atmosfär i villan från 1890-talet och är klassiskt tjusigt liksom köket har en tydlig influens från både det franska och italienska med traditionellt lyxiga råvaror.
Hellerupvej 40
Smyg in bakom tunga gardiner, omsvep dig själv av mjuk atmosfär och dinera på vita dukar. Denna restaurang kräver en liten extra tågresa, 8 km norr om Köpenhamns centrum. Kanske en perfekt get away från stadens brus och överraskning till någon kär. För här råder en mysig atmosfär i villan från 1890-talet och är klassiskt tjusigt liksom köket har en tydlig influens från både det franska och italienska med traditionellt lyxiga råvaror.
Hellerupvej 40

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

Enligt ett förslag till nytt planprogram ska Hyllie växa västerut. Förslaget gäller ett cirka 25 hektar stort område mellan Lorensborgsgatan, Emporia, tågspåren och Inre Ringvägen. Här ska det enligt förslaget byggas en grundskola, mobilitetshus, två förskolor och totalt 1 400 nya bostäder. I den sydöstra delen föreslås kontorshus närmast tågspåren. Tanken är att området i stora delar ska vara bilfritt. Nästa steg i planprocessen är granskning.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

NCC har vunnit ett uppdrag från Svenska kraftnät värt runt 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska bygga över 45 mil nya kraftledningar i Västra Götaland, en satsning som är viktig för regionens elektrifiering och växande industri. Arbetet väntas pågå i tio år och startar direkt med planering. – Genom att arbeta i strategisk partnering med Svenska kraftnät uppnår vi stordriftsfördelar och viktig kunskapsöverföring, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.

Malmöbor kan snart resa sovande till Alperna. Schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt motsvarande 560 miljoner kronor för en ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel eller Zürich, planerad att starta i april 2026. Tågen kommer troligen att köras tre gånger i veckan av statliga SBB tillsammans med tyska RDC och finansieras genom Schweiz flygskatt. Projektet ingår i landets klimatlagstiftning och är tänkt att pågå fram till 2030. Beslutet om satsningen väntas tas i december, rapporterar sajten Järnvägar.nu.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö