
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

Detta är bilden som förändrade världen. Och mitt eget liv. Bilden som togs tidigt 1961 är kanske det viktigaste stylistjobb som genomförts under popkulturens 70-åriga historia. En influencer som förändrade världsordningen. För, tänk er om Beatles fortsatt med sina oljiga Elvis-frisyrer. Vad skulle då hänt med bandet, och 60-talets nytänkande ungdomskultur? Skulle vi då fått vänta ytterligare några på den stora pop-revolutionen som tog fart

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

När Göteborg i juni stod värd för världens största elfordonskonferens, EVS38, fylldes staden av 3 800 deltagare från över 70 länder. Internationella delegationer från bland annat USA, Nederländerna och Mexiko fick på plats se hur staden driver utvecklingen av hållbara transporter – från induktiv laddning för eltaxi, till projekt där bilar balanserar elnätet. Bakom mottagandet stod Business Region Göteborg, som uppger att man ser mötena som startpunkten för nya investeringar och samarbeten.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.

Elektro-Centralen, en del av Instalco, har fått uppdraget att utföra el- och teleinstallationer vid ombyggnaden av Konstnärliga fakulteten i Göteborg. Ordervärdet är cirka 190 miljoner kronor och projektet genomförs tillsammans med Akademiska Hus och Skanska. – Projekt genomsyrar hållbarhet och återbruk. Vi kommer att återbruka så mycket som möjligt av befintligt material och även bygga om armaturer på plats, säger Joakim Jörenius, marknadschef på Elektro-Centralen. Slutleverans sker 2028.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö