
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö