
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

När jag inte skriver krönikor här arbetar jag bland annat med att göra poplåtar. Och det där är det absolut roligaste jag vet. Man skulle nog till och med kunna säga att jag brinner för popmusik. Visst, att skriva en krönika här i Galore är ju skojigt men inget slår känslan när man pusslat ihop en bra två och halv minuters poplåt.

När jag inte skriver krönikor här arbetar jag bland annat med att göra poplåtar. Och det där är det absolut roligaste jag vet. Man skulle nog till och med kunna säga att jag brinner för popmusik. Visst, att skriva en krönika här i Galore är ju skojigt men inget slår känslan när man pusslat ihop en bra två och halv minuters poplåt.

När jag inte skriver krönikor här arbetar jag bland annat med att göra poplåtar. Och det där är det absolut roligaste jag vet. Man skulle nog till och med kunna säga att jag brinner för popmusik. Visst, att skriva en krönika här i Galore är ju skojigt men inget slår känslan när man pusslat ihop en bra två och halv minuters poplåt.

Säger man grappa kan man få den mest förhärdade drinkare att rynka på näsan, men man kan också få stormförtjusta entusiaster att brista ut i sina allra största leenden. Frågan är om det finns någon annan spritsort som kan vara så odrickbar och samtidigt så sublim livsnjutning.

Säger man grappa kan man få den mest förhärdade drinkare att rynka på näsan, men man kan också få stormförtjusta entusiaster att brista ut i sina allra största leenden. Frågan är om det finns någon annan spritsort som kan vara så odrickbar och samtidigt så sublim livsnjutning.

Säger man grappa kan man få den mest förhärdade drinkare att rynka på näsan, men man kan också få stormförtjusta entusiaster att brista ut i sina allra största leenden. Frågan är om det finns någon annan spritsort som kan vara så odrickbar och samtidigt så sublim livsnjutning.

Var du, liksom jag, en sådan som under mellanstadiet var djupt engagerad i att bevara vissa djurarter? Bevara noshörningen. Stoppa utrotningen av pungvargen. Rädda alla laxar. Eller okej, det sista var kanske en vanlig felsägning av en låt av Just D. Men ändå. Jag skänker gärna pengar så fort jag ser ett par ledsna djurögon eller en isbjörn som sitter ensam på ett flytande isflak. Vi behöver alla våra djurarter (utom möjligtvis getingar, som mest verkar finnas för att jävlas). Djur ingår i ett ekosystem och utan den ena finns kanske inte den andra.

Var du, liksom jag, en sådan som under mellanstadiet var djupt engagerad i att bevara vissa djurarter? Bevara noshörningen. Stoppa utrotningen av pungvargen. Rädda alla laxar. Eller okej, det sista var kanske en vanlig felsägning av en låt av Just D. Men ändå. Jag skänker gärna pengar så fort jag ser ett par ledsna djurögon eller en isbjörn som sitter ensam på ett flytande isflak. Vi behöver alla våra djurarter (utom möjligtvis getingar, som mest verkar finnas för att jävlas). Djur ingår i ett ekosystem och utan den ena finns kanske inte den andra.

Var du, liksom jag, en sådan som under mellanstadiet var djupt engagerad i att bevara vissa djurarter? Bevara noshörningen. Stoppa utrotningen av pungvargen. Rädda alla laxar. Eller okej, det sista var kanske en vanlig felsägning av en låt av Just D. Men ändå. Jag skänker gärna pengar så fort jag ser ett par ledsna djurögon eller en isbjörn som sitter ensam på ett flytande isflak. Vi behöver alla våra djurarter (utom möjligtvis getingar, som mest verkar finnas för att jävlas). Djur ingår i ett ekosystem och utan den ena finns kanske inte den andra.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö