
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.

Klassisk Oscietra-kaviar (Acipenser gueldenstaedtii) är känd för sin utmärkta äggkvalitet. Denna finkorniga kaviar har en nötig smak med en mild eftersmak som dröjer sig kvar i gommen. Kornens färg varierar från mörkt olivgrön till guldbruna toner. Attilus Klassisk Oscietra-kaviar är Malossol, vilket betyder ”lättsaltad”, med ett saltinnehåll på mindre än 4%.

Klassisk Oscietra-kaviar (Acipenser gueldenstaedtii) är känd för sin utmärkta äggkvalitet. Denna finkorniga kaviar har en nötig smak med en mild eftersmak som dröjer sig kvar i gommen. Kornens färg varierar från mörkt olivgrön till guldbruna toner. Attilus Klassisk Oscietra-kaviar är Malossol, vilket betyder ”lättsaltad”, med ett saltinnehåll på mindre än 4%.

Klassisk Oscietra-kaviar (Acipenser gueldenstaedtii) är känd för sin utmärkta äggkvalitet. Denna finkorniga kaviar har en nötig smak med en mild eftersmak som dröjer sig kvar i gommen. Kornens färg varierar från mörkt olivgrön till guldbruna toner. Attilus Klassisk Oscietra-kaviar är Malossol, vilket betyder ”lättsaltad”, med ett saltinnehåll på mindre än 4%.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

Joakim Nilsson är kökschef och medgrundare av restaurang Johan P. Här visar Joakim hur man lagar en förrätt som tillsammans med champagne blir lite som en ”Stoli-Bolli” i munnen. En riktig partystartare.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.

The Parisian Orient Express Train är gamla bortglömda tågvagnar som ska renoveras under insyn av arkitekten Maxime d’Angeac. Inredningen ska hylla Art Deco och tåget ska börja köra Paris – Istanbul under 2024.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö