Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
Den libanesiska restaurangen Mezza Beirut öppnade för fyra år sedan nere vid Titanic i Västra hamnen, sedan dess har man flyttat till Möllan och bytt namn till Rue Hamra. Men nu vänder man tillbaka – och tar i slutet av mars över Sugois lokaler på Citadellsvägen.
– Det som lockade oss är kanalen och Malmöhus slott. Man kan se det från uteserveringen – tänk att sitta en sen sommarkväll på uteserveringen och njuta av ett glas vin och njuta av utsikten. Sedan är det fräscha lokaler som är nybyggda och vi vet att området har stor potential, säger Hassan El-Kassem.
El-Kassem beskriver Mezza Beirut som ett libanesiskt koncept skapat med traditioner där moderna tankar har adderats och med stort fokus på säsongvaror, ekologiskt samt närodlat. Menyn kommer att bestå av meze, samt ett grillat koncept där man röker köttet och tillagar det under tjugo timmar i ugn med kol eller ved.
– Vi kommer också att ha magdansös, saxofonist och annan livemusik. Vi kommer även vara den första libanesiska restaurangen med standup-komiker från Mellanöstern.
The Hemingway Cooler Bench från Business & Pleasure är både en kylväska och en bänk. Kylfacket rymmer 52 liter is och drycker och trälocket med dyna erbjuder en stabil sittplats på stranden. Designen och färgerna är inspirerade av 50-talets europeiska motorbåtar. Här i antikvit, men finns även som ”boathouse navy”. Båda med detaljer i mässingslook. Ska kunna hålla drycker kalla i upp till 4 dagar.
The Hemingway Cooler Bench från Business & Pleasure är både en kylväska och en bänk. Kylfacket rymmer 52 liter is och drycker och trälocket med dyna erbjuder en stabil sittplats på stranden. Designen och färgerna är inspirerade av 50-talets europeiska motorbåtar. Här i antikvit, men finns även som ”boathouse navy”. Båda med detaljer i mässingslook. Ska kunna hålla drycker kalla i upp till 4 dagar.
The Hemingway Cooler Bench från Business & Pleasure är både en kylväska och en bänk. Kylfacket rymmer 52 liter is och drycker och trälocket med dyna erbjuder en stabil sittplats på stranden. Designen och färgerna är inspirerade av 50-talets europeiska motorbåtar. Här i antikvit, men finns även som ”boathouse navy”. Båda med detaljer i mässingslook. Ska kunna hålla drycker kalla i upp till 4 dagar.
Flygjätten SAS flyttar allt mer av sin verksamhet till Köpenhamn, och bolagets vd Anko van der Werff är tydlig med varför. – Vi vill göra Köpenhamn till den självklara flyghubben för norra Europa, säger han till Dagens Industri. Med 22 nya rutter från Kastrup i sommar, jämfört med tre från Arlanda, stärks Danmarks position som Skandinaviens flygcentrum. Enligt SAS handlar det om effektivitet, geografi och att det finns en mer utbredd ”flygskam” bland svenskar.
Flygjätten SAS flyttar allt mer av sin verksamhet till Köpenhamn, och bolagets vd Anko van der Werff är tydlig med varför. – Vi vill göra Köpenhamn till den självklara flyghubben för norra Europa, säger han till Dagens Industri. Med 22 nya rutter från Kastrup i sommar, jämfört med tre från Arlanda, stärks Danmarks position som Skandinaviens flygcentrum. Enligt SAS handlar det om effektivitet, geografi och att det finns en mer utbredd ”flygskam” bland svenskar.
Flygjätten SAS flyttar allt mer av sin verksamhet till Köpenhamn, och bolagets vd Anko van der Werff är tydlig med varför. – Vi vill göra Köpenhamn till den självklara flyghubben för norra Europa, säger han till Dagens Industri. Med 22 nya rutter från Kastrup i sommar, jämfört med tre från Arlanda, stärks Danmarks position som Skandinaviens flygcentrum. Enligt SAS handlar det om effektivitet, geografi och att det finns en mer utbredd ”flygskam” bland svenskar.
Mitt i Frederiksberg Have ligger Fasangården – ett gammalt jaktpalats som idag rymmer en restaurang med nordisk meny. Kocken har tidigare jobbat på Noma och satsar på enkelhet: pocherat ägg med rökt smör, råbiff på gräsbeteskött, grillad rotselleri med hasselnöt. Vinet är naturligt och noga valt. Uteserveringen vetter mot trädgårdarna, och man sitter med fågelsång som bakgrundsljud.
Mitt i Frederiksberg Have ligger Fasangården – ett gammalt jaktpalats som idag rymmer en restaurang med nordisk meny. Kocken har tidigare jobbat på Noma och satsar på enkelhet: pocherat ägg med rökt smör, råbiff på gräsbeteskött, grillad rotselleri med hasselnöt. Vinet är naturligt och noga valt. Uteserveringen vetter mot trädgårdarna, och man sitter med fågelsång som bakgrundsljud.
Mitt i Frederiksberg Have ligger Fasangården – ett gammalt jaktpalats som idag rymmer en restaurang med nordisk meny. Kocken har tidigare jobbat på Noma och satsar på enkelhet: pocherat ägg med rökt smör, råbiff på gräsbeteskött, grillad rotselleri med hasselnöt. Vinet är naturligt och noga valt. Uteserveringen vetter mot trädgårdarna, och man sitter med fågelsång som bakgrundsljud.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö