
Kinesiska biltillverkaren BYD lanserar tillsammans med DJI en plattform som ska integrera drönare med deras bilar. Systemet som heter Lingyuan gör det möjligt för en passagerare i bilen att styra drönaren via en handkontroll med skärm för att till exempel filma bilens resa längs vägen eller för att kolla trafiksituationer längre fram. Drönaren ska kunna lyfta och landa i ca 25 km/h och maxfart för drönaren ligger runt 50 km/h.
Kinesiska biltillverkaren BYD lanserar tillsammans med DJI en plattform som ska integrera drönare med deras bilar. Systemet som heter Lingyuan gör det möjligt för en passagerare i bilen att styra drönaren via en handkontroll med skärm för att till exempel filma bilens resa längs vägen eller för att kolla trafiksituationer längre fram. Drönaren ska kunna lyfta och landa i ca 25 km/h och maxfart för drönaren ligger runt 50 km/h.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Äpple är frukten från trädgårdsapel (Malus domestica), en domesticerad art i familjen rosväxter som är ett av de mest odlade fruktträden. Det finns över 1000 olika sorters äpplen. ”Ett äpple om dagen är bra för magen”, heter det. Och utöver att de är rika på C-vitamin har de gott om antioxidanter. Flavonoiderna, som främst finns i skalet, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.

Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö