
Foodtech-bolaget Re:meat i Malmö satsar på odlat kött och siktar på att bli först i Skandinavien. Genom att ”brygga” kött från celler i stora tankar hoppas de kunna erbjuda hållbara alternativ till traditionellt kött.
– Fixar vi inte maten, fixar vi inte klimatet, säger bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld till DI Digital.
Bolaget har bland annat samarbetat med Ica och fått stöd från Vinnova. Till 2027 planeras en pilotanläggning i Skåne, och samma år väntas de första produkterna nå marknaden.
Foodtech-bolaget Re:meat i Malmö satsar på odlat kött och siktar på att bli först i Skandinavien. Genom att ”brygga” kött från celler i stora tankar hoppas de kunna erbjuda hållbara alternativ till traditionellt kött.
– Fixar vi inte maten, fixar vi inte klimatet, säger bolagets medgrundare och kommersiella chef Gittan Schiöld till DI Digital.
Bolaget har bland annat samarbetat med Ica och fått stöd från Vinnova. Till 2027 planeras en pilotanläggning i Skåne, och samma år väntas de första produkterna nå marknaden.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Finlands Näringsliv EK, den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, vill utreda en fast förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors – inspirerad av Öresundsbron. – Bron mellan Sverige och Danmark var också ett radikalt förslag i början, men nu ser man bara positiva effekter, säger EK:s vd Jyri Häkämies till Yle. Förslaget innefattar broar och tunnlar mellan Åbo och Sverige via Åland. Argumenten är både ekonomiska och säkerhetspolitiska, men kostnaderna är ännu oklara.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Ett nytt förslag till detaljplan pekar mot en total omstöpning av kvarteret Spiralen i utbyggnadsområdet Norra Sorgenfri i centrala Malmö. Idag består kvarteret av mindre industribyggnader. Förslaget vill bevara de kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna och att verksamheterna ska finnas kvar. I den nordvästra delen blir det ett nytt bostadskvarter med en skyddad innergård. Det blir också nya kontor och verksamhetslokaler. Dessutom planeras ett gångstråk genom kvarteret, ett torg och en park.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.

Helsingborgs stad har rekryterat Soraya Axelsson till rollen som näringslivsdirektör. Hon kommer närmast från Öresundskraft och har tidigare lett stadens innovationssatsning H22 City Expo. – Jag ser fram emot att utveckla och stärka relationerna till stadens näringsliv. Som stad ska vi vara en möjliggörare för alla som vill satsa, växa och driva företag här, säger Axelsson. Hon blir chef för en ny avdelning inom stadsledningsförvaltningen, med ansvar för företagsklimat, tillväxt och marknadsföring. Tillträdet sker den 1 maj.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö