Mærsk börsnoterar sitt dotterbolag

Näringsliv
April 2024
Mærsk börsnoterar sitt dotterbolag

Fakta

Danska Mærsk siktar på att renodla koncernen mot logistik och ska därför knoppa av dotterbolaget Svitzer. Planen är att Svitzer, som arbetar med bogserbåtar och marin service, ska noteras på Köpenhamnsbörsen.
 – Ett spännande nytt kapitel, kommenterar Svitzers vd Kasper Nilaus.
 Svitzer har huvudkontor i Köpenhamn och verksamhet i flera länder, bland annat i Sverige.
 Svitzer har varit en del av Maersk i över fyrtio år, när fraktkoncernen blev majoritetsägare i bolaget 1979 och förvärvade det kort därefter.

Danska Mærsk siktar på att renodla koncernen mot logistik och ska därför knoppa av dotterbolaget Svitzer. Planen är att Svitzer, som arbetar med bogserbåtar och marin service, ska noteras på Köpenhamnsbörsen.
 – Ett spännande nytt kapitel, kommenterar Svitzers vd Kasper Nilaus.
 Svitzer har huvudkontor i Köpenhamn och verksamhet i flera länder, bland annat i Sverige.
 Svitzer har varit en del av Maersk i över fyrtio år, när fraktkoncernen blev majoritetsägare i bolaget 1979 och förvärvade det kort därefter.

No items found.
No items found.
Dela artiklen

https://www.galoreweekend.se/artikel/maersk-borsnoterar-sitt-dotterbolag

Fler artiklar

Läs
Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar
Näringsliv
Oktober 2025

Malmöbolag beställer nya el-lastcyklar

MoveByBike har beställt åtta el-lastcyklar från Fulpra och sex transportskåp. Investeringen är den första efter att rekonstruktionsplanen godkändes i augusti och ska stärka kapaciteten i bland annat Köpenhamn och Stockholm. – Vi har en tydlig tillväxtresa framför oss. Det här är bara början, säger vd Fredrik Videlycka. Beställningen ingår i en planerad serie investeringar för att möta ökad efterfrågan och förbättra effektiviteten, uppger logistikföretaget.

Läs
Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Ny simhall på Heleneholm
Byggnytt
Oktober 2025

Ny simhall på Heleneholm

Helenholm blir platsen för Malmös nästa simhall. Med planerad byggstart nästa år ska det bli en anläggning med en 50-metersbassäng samt tre undervisningsbassänger med höj- och sänkbara bottnar. På taket byggs en solcellsanläggning. Tanken är att det nya Heleneholmsbadet ska samla skolors och föreningars simundervisning och sim- idrottsverksamhet. Simhallen förväntas slå upp portarna under hösten 2028.

Läs
Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Veidekke får uppdrag inom Västlänken
Näringsliv
Oktober 2025

Veidekke får uppdrag inom Västlänken

Veidekke har fått Trafikverkets uppdrag att bygga Stora Hamnkanalen, den fjärde och sista entreprenaden i Västlänkens deletapp Haga i centrala Göteborg. Projektet är värt runt 280 miljoner kronor, och omfattar en tunnel på 70 meter som passerar tvärs kanalen nära Göta älv. Arbetet startar omgående och beräknas vara klart sommaren 2029. – Det är ett kvitto på det goda samarbetet vi har skapat ihop med Trafikverket och den kompetens vi har inom projektorganisationen, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke.

Om Galore

Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.

Galore

Propellergatan 2
211 15 Malmö

info@galoreweekend.se

Copyright , Galore.