
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Nyligen öppnade restaurangen Chicca Belloni. Nu utökas krogstråket längs Rosenlundsgatan ytterligare - med Bennys som serverar uppskuren pizza i dinermiljö. – Det känns skönt med ett litet slink in-ställe i sammanhanget. På Bennys kan man inte boka bord men få en snabb och hjärtlig service. På menyn finns pizza i New York-stil, som är tunnare och mer krispig, summerar krögaren Andreas Harrysson. Bennys ligger vägg-i-vägg med Chicca Belloni. Bägge ingår i Esperantogruppen, som även ligger bakom bland andra Zamenhof och Barabicu i området.

Nyligen öppnade restaurangen Chicca Belloni. Nu utökas krogstråket längs Rosenlundsgatan ytterligare - med Bennys som serverar uppskuren pizza i dinermiljö. – Det känns skönt med ett litet slink in-ställe i sammanhanget. På Bennys kan man inte boka bord men få en snabb och hjärtlig service. På menyn finns pizza i New York-stil, som är tunnare och mer krispig, summerar krögaren Andreas Harrysson. Bennys ligger vägg-i-vägg med Chicca Belloni. Bägge ingår i Esperantogruppen, som även ligger bakom bland andra Zamenhof och Barabicu i området.

Nyligen öppnade restaurangen Chicca Belloni. Nu utökas krogstråket längs Rosenlundsgatan ytterligare - med Bennys som serverar uppskuren pizza i dinermiljö. – Det känns skönt med ett litet slink in-ställe i sammanhanget. På Bennys kan man inte boka bord men få en snabb och hjärtlig service. På menyn finns pizza i New York-stil, som är tunnare och mer krispig, summerar krögaren Andreas Harrysson. Bennys ligger vägg-i-vägg med Chicca Belloni. Bägge ingår i Esperantogruppen, som även ligger bakom bland andra Zamenhof och Barabicu i området.

Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.

Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.

Göteborg Energi har klubbat sin största klimatinvestering någonsin. Planen är att bygga ett nytt kraftverk för drygt 2,5 miljarder kronor till 2025. Den nya biobränsleeldade anläggningen kommer att byggas intill Rya kraftvärmeverk, som ligger nära Älvsborgsbron. Per-Anders Gustafsson, vd för Göteborg Energi, kallar satsningen för ”en milstolpe”. – Med den nya anläggningen gör vi oss oberoende av naturgas och kan erbjuda våra kunder hundra procent förnybar och återvunnen fjärrvärme, säger han.

Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.

Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.

Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor. Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen. – Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri. Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö