
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer det Malmöbaserade fintechföretaget Macrobond till amerikanska Francisco Partners. Nordic Capital förvärvade Macrobond för fem år sedan och har sedan dess arbetat med att utveckla bolagets produkt och kundbas. Med en amerikansk ägare hoppas företaget expandera ytterligare i USA. – Samarbetet med Francisco Partners kommer att hjälpa Macrobond med sin tillväxt och innovation, säger vd Tomas Liljeborg. Affären slutförs under det tredje kvartalet i år.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö