
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Dubai ska få sitt andra operahus i området Azizi Venice som håller på att anläggas intill Al Maktoum International Airport. Operahuset med 2 000 sittplatser ska ligga mitt i bostadsområdet som en kronjuvel, omgiven av vatten. De 34 000 lägenheterna och 109 husen i Azizi Venice ska stå klara mellan 2025-2028.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Davidoff har precis släppt Monolith, en humidor täljd ur massiv kalksten. Humidoren rymmer 120 cigarrer i Toro-storlek, har dubbla luftfuktare, inredning i mahogny och dämpare i gångjärnen så locket stänger mjukt.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.

Innan Bugatti Chiron gör sorti som modell passar biltillverkarens Sur Mesure-avdelning på att göra unika specialmodeller. ”55 One of One” är en sån specialare som beställts som en hyllning till Jean Bugattis Type 55 Super Sport från 30-talet. Uppenbar är den svart och gula färgkombon, mindre uppenbart är att den betydligt större Chiron har fått större andel svart färg för att ”krympa” storleksskillnaden. Även framskärmarna har fått svart grafik för att ”smalna av” nosen.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö