
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Restaurangen Burgers & Bourbon på skidhotellet Montage Deer Valley i Utah har fått en burgare på menyn de kallar The 1876 Burger Experience. För 1876 dollar får man en burgare av A5 Wagyu med Golden Osetra caviar, kungskrabba, sparris, vit tryffel-brie och bea i ett bröd förgyllt med bladguld. I ”menyn” ingår pommes och ett glas Krug Grande Cuvée Champagne och som dessert ingår ett glas Yellowstone Select Bourbon och en Padrón Anniversario 1964 (cigarr). Efter maten skjutsas man till Burns Saddlery (grundat 1876) för att få en cowboyhatt skräddad efter dina önskemål.

Restaurangen Burgers & Bourbon på skidhotellet Montage Deer Valley i Utah har fått en burgare på menyn de kallar The 1876 Burger Experience. För 1876 dollar får man en burgare av A5 Wagyu med Golden Osetra caviar, kungskrabba, sparris, vit tryffel-brie och bea i ett bröd förgyllt med bladguld. I ”menyn” ingår pommes och ett glas Krug Grande Cuvée Champagne och som dessert ingår ett glas Yellowstone Select Bourbon och en Padrón Anniversario 1964 (cigarr). Efter maten skjutsas man till Burns Saddlery (grundat 1876) för att få en cowboyhatt skräddad efter dina önskemål.

Restaurangen Burgers & Bourbon på skidhotellet Montage Deer Valley i Utah har fått en burgare på menyn de kallar The 1876 Burger Experience. För 1876 dollar får man en burgare av A5 Wagyu med Golden Osetra caviar, kungskrabba, sparris, vit tryffel-brie och bea i ett bröd förgyllt med bladguld. I ”menyn” ingår pommes och ett glas Krug Grande Cuvée Champagne och som dessert ingår ett glas Yellowstone Select Bourbon och en Padrón Anniversario 1964 (cigarr). Efter maten skjutsas man till Burns Saddlery (grundat 1876) för att få en cowboyhatt skräddad efter dina önskemål.

När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.

När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.

När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.

Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö