
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.
Ett krögarpar omvandlar ett gammalt konstgalleri till lunchkrog, i en lokal som ligger i anslutning till deras eget gatuhus på Stora Tomegatan i Lund. Båda har bakgrund på kända svenska och internationella restauranger, och har tillsammans drivit en krog på Sicilien.
August Lill har ofta haft rollen som kökschef, hans fru Jessica Bongibault Lill är en fransk bagare.
Paret träffades i Frankrike. Nu ger de lunchkrogen namnet ”Midi”, som är franska och betyder både lunchtid och är ett uttryck för den södra delen av Frankrike.
– Hos oss blir det fokus på färskt bröd som brioche och baguette, och matiga lunchmackor. I mackorna blir det olika sorters fyllning, vi experimenterar för fullt och fokuserar på kreativitet! berättar Jessica Bongibault Lill.
Just nu har de fullt upp med de sista justeringarna av brödet, att testa olika sorters mackor och förstås – att få ventilationen och det sista i lokalen på plats. I slutet av maj blir det smygöppning – och i framtiden hoppas de på alkoholtillstånd.
Paret kommer också att arrangera bokningsbara kvällar, när bland annat utländska kockar kommer på besök.
– Vi har mycket vänner världen runt, så vi hoppas att vi kan ha många event med dem.

Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.

Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.

Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.

En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.

En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.

En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.

Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö