Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.
Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.
Göteborgsregionen toppar nu hela Norden i logistikläge, enligt branschtidningen Dagens logistik. Den välutvecklade infrastrukturen – med Göteborgs hamn i spetsen – lyfts fram som nyckel till framgången. – Vi är glada och stolta över att återigen bli utsedda till inte bara Sveriges utan nu även Nordens bästa logistikläge, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn. Regionen hyllas även för sitt hållbarhetsarbete och nära samarbete mellan aktörer som Landvetter flygplats, Borås stad och Business Region Göteborg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö