Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Peab har fått uppdraget att färdigställa nya Handelshögskolan vid Göteborgs universitet – ett projekt värt 350 miljoner kronor. Den 10.800 kvadratmeter stora byggnaden ska samla hela fakulteten under ett tak, med bland annat två hörsalar, kafé och direktentré till framtida Station Haga. – Den nya byggnaden blir en fantastisk kunskapsmiljö som stärker både forskning och utbildning mitt i centrala Göteborg, säger Ali Ranji, projektdirektör på Akademiska Hus. Arbetet har inletts under våren och väntas färdigställas under 2027.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö