
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Den svenska klädkedjan Pelle P drar igång en ny butik på Kullagatan. Utbudet består huvudsakligen av funktionskläder för både dam och herr. Butiken väntas öppna i månadsskiftet oktober/november och kollektionerna har inspirerats av idrottsmannen Pelle Petterssons livsstil. – Vi är väldigt glada och nyfikna på att etablera oss på den starka handelsgatan i Helsingborg där vi kommer att exponeras på bästa sätt. Vår förhoppning är att detta är första steget för ytterligare etableringar i södra Sverige där vi för tillfället inte har så stor närvaro, säger Simon Danielsson, Retail Manager på Pelle P.

Den svenska klädkedjan Pelle P drar igång en ny butik på Kullagatan. Utbudet består huvudsakligen av funktionskläder för både dam och herr. Butiken väntas öppna i månadsskiftet oktober/november och kollektionerna har inspirerats av idrottsmannen Pelle Petterssons livsstil. – Vi är väldigt glada och nyfikna på att etablera oss på den starka handelsgatan i Helsingborg där vi kommer att exponeras på bästa sätt. Vår förhoppning är att detta är första steget för ytterligare etableringar i södra Sverige där vi för tillfället inte har så stor närvaro, säger Simon Danielsson, Retail Manager på Pelle P.

Den svenska klädkedjan Pelle P drar igång en ny butik på Kullagatan. Utbudet består huvudsakligen av funktionskläder för både dam och herr. Butiken väntas öppna i månadsskiftet oktober/november och kollektionerna har inspirerats av idrottsmannen Pelle Petterssons livsstil. – Vi är väldigt glada och nyfikna på att etablera oss på den starka handelsgatan i Helsingborg där vi kommer att exponeras på bästa sätt. Vår förhoppning är att detta är första steget för ytterligare etableringar i södra Sverige där vi för tillfället inte har så stor närvaro, säger Simon Danielsson, Retail Manager på Pelle P.

Mexikanska Uno Mas öppnar på markplan på Malmö Live i januari nästa år. Det blir en cantina med mexikansk street food i kombination med ett brett utbud av drinkar och cocktails. ”Viben” i restaurangen ska andas punk och street, enligt Camilla Ahlberg, marknadsföringsansvarig på Clarion Hotel Sverige. – Vår förra restaurang, Eatery Social, som hade mer fokus på TexMex, har varit älskad av många. Men här kände vi att vi behövde utveckla konceptet och komma med en mer ruffig touch.

Mexikanska Uno Mas öppnar på markplan på Malmö Live i januari nästa år. Det blir en cantina med mexikansk street food i kombination med ett brett utbud av drinkar och cocktails. ”Viben” i restaurangen ska andas punk och street, enligt Camilla Ahlberg, marknadsföringsansvarig på Clarion Hotel Sverige. – Vår förra restaurang, Eatery Social, som hade mer fokus på TexMex, har varit älskad av många. Men här kände vi att vi behövde utveckla konceptet och komma med en mer ruffig touch.

Mexikanska Uno Mas öppnar på markplan på Malmö Live i januari nästa år. Det blir en cantina med mexikansk street food i kombination med ett brett utbud av drinkar och cocktails. ”Viben” i restaurangen ska andas punk och street, enligt Camilla Ahlberg, marknadsföringsansvarig på Clarion Hotel Sverige. – Vår förra restaurang, Eatery Social, som hade mer fokus på TexMex, har varit älskad av många. Men här kände vi att vi behövde utveckla konceptet och komma med en mer ruffig touch.

Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor. – Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh. I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar. – Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.

Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor. – Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh. I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar. – Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.

Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor. – Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh. I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar. – Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö