
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Nu har den nya vinbaren Cicchetti i Hyllie slagit upp sina portar. Restaurangen håller öppet från lunch till sena kvällen och menyn domineras av klassiska italienska mackor, charkbricka, sallader, pasta och tapas. – På kvällstid njuter gästerna med gott sällskap, delar en flaska vin och tar gärna in några cicchetti vilka kan beskrivas som italiensk tapas. När man besöker oss möts man av ett härligt sorl och smaker och en känsla av det genuina Italien, säger ägarna Christoffer Riikonen och Johan Brattström.

Nu har den nya vinbaren Cicchetti i Hyllie slagit upp sina portar. Restaurangen håller öppet från lunch till sena kvällen och menyn domineras av klassiska italienska mackor, charkbricka, sallader, pasta och tapas. – På kvällstid njuter gästerna med gott sällskap, delar en flaska vin och tar gärna in några cicchetti vilka kan beskrivas som italiensk tapas. När man besöker oss möts man av ett härligt sorl och smaker och en känsla av det genuina Italien, säger ägarna Christoffer Riikonen och Johan Brattström.

Nu har den nya vinbaren Cicchetti i Hyllie slagit upp sina portar. Restaurangen håller öppet från lunch till sena kvällen och menyn domineras av klassiska italienska mackor, charkbricka, sallader, pasta och tapas. – På kvällstid njuter gästerna med gott sällskap, delar en flaska vin och tar gärna in några cicchetti vilka kan beskrivas som italiensk tapas. När man besöker oss möts man av ett härligt sorl och smaker och en känsla av det genuina Italien, säger ägarna Christoffer Riikonen och Johan Brattström.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.

Lundabaserade Parkster väntas nå över en miljard kronor i omsättning i år. Trots hård konkurrens växer bolaget stadigt både på hemmamarknaden och internationellt, uppger vd Lars Andersson för Rapidus. Parkster utvecklar en betalningsapp för parkering och finns på över 300 platser i Sverige, från Malmö till Kiruna. – Vi växer bra i Sverige som är vår största marknad. Och i Tyskland och Österrike har vi ökat med 30 procent de senaste tre månaderna, säger Lars Andersson.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö