
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bang & Olufsen har släppt en serie ”Recreated Classics” med bland annat Beosystem 9000c. För den som inte minns är det en ljudanläggning med CD-växlare för 6 CD-skivor (med etiketten utåt så man ser vilka skivor som sitter i). Den återskapade klassikern ska ha uppdaterad insida och som vi minns det såg högtalarna annorlunda ut när Beosound 9000 lanserades 1996 (Det var högtalarna BeoLab 8000 från 1992 som ”alla” hade till detta systemet, som vi minns det).

Bang & Olufsen har släppt en serie ”Recreated Classics” med bland annat Beosystem 9000c. För den som inte minns är det en ljudanläggning med CD-växlare för 6 CD-skivor (med etiketten utåt så man ser vilka skivor som sitter i). Den återskapade klassikern ska ha uppdaterad insida och som vi minns det såg högtalarna annorlunda ut när Beosound 9000 lanserades 1996 (Det var högtalarna BeoLab 8000 från 1992 som ”alla” hade till detta systemet, som vi minns det).

Bang & Olufsen har släppt en serie ”Recreated Classics” med bland annat Beosystem 9000c. För den som inte minns är det en ljudanläggning med CD-växlare för 6 CD-skivor (med etiketten utåt så man ser vilka skivor som sitter i). Den återskapade klassikern ska ha uppdaterad insida och som vi minns det såg högtalarna annorlunda ut när Beosound 9000 lanserades 1996 (Det var högtalarna BeoLab 8000 från 1992 som ”alla” hade till detta systemet, som vi minns det).
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö