
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.

Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.

Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.

Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.

Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.

Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.

Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.

Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.

Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö