Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
I Köpenhamns stadsdel Sydhavn, nära metrostationen Enghave Brygge, byggs ett nytt kontorshus i sex våningar. I gatuplan blir det en dagligvarubutik och under huset ett parkeringsgarage med plats för 77 bilar. Nybygget kommer att inrymma totalt nära 13 500 kvadratmeter kontorsyta, med ett coworking-koncept på andra våningen, gemensamma möteslokaler och reception. Inflyttning beräknas till mitten av 2026.
I Köpenhamns stadsdel Sydhavn, nära metrostationen Enghave Brygge, byggs ett nytt kontorshus i sex våningar. I gatuplan blir det en dagligvarubutik och under huset ett parkeringsgarage med plats för 77 bilar. Nybygget kommer att inrymma totalt nära 13 500 kvadratmeter kontorsyta, med ett coworking-koncept på andra våningen, gemensamma möteslokaler och reception. Inflyttning beräknas till mitten av 2026.
I Köpenhamns stadsdel Sydhavn, nära metrostationen Enghave Brygge, byggs ett nytt kontorshus i sex våningar. I gatuplan blir det en dagligvarubutik och under huset ett parkeringsgarage med plats för 77 bilar. Nybygget kommer att inrymma totalt nära 13 500 kvadratmeter kontorsyta, med ett coworking-koncept på andra våningen, gemensamma möteslokaler och reception. Inflyttning beräknas till mitten av 2026.
När man samlar ihop tekniker som designat medicinsk utrustning, satellitdelar, flygplansdelar och mekaniska klockor får man ett team som inte kompromissar. Yukiseimitsu Audios skivspelare YUKI AP-01 är ett bra exempel. Kostar runt 400 000 kronor.
När man samlar ihop tekniker som designat medicinsk utrustning, satellitdelar, flygplansdelar och mekaniska klockor får man ett team som inte kompromissar. Yukiseimitsu Audios skivspelare YUKI AP-01 är ett bra exempel. Kostar runt 400 000 kronor.
När man samlar ihop tekniker som designat medicinsk utrustning, satellitdelar, flygplansdelar och mekaniska klockor får man ett team som inte kompromissar. Yukiseimitsu Audios skivspelare YUKI AP-01 är ett bra exempel. Kostar runt 400 000 kronor.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö