Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
En dag sa min son, mamma kan vi titta på Ratatouille i helgen och laga maten i filmen. Självklart sa jag! Den rätt min tioåring refererar till är den franska maträtten vid samma namn som filmen, tillagad av en tecknad råtta vid namn Remy på en fiktiv stjärnkrog i Paris. I stället för att ta min mammas enkla (men ack så goda) recept på ratatouille fick vi googla för att efterliknade filmens graciösa uppläggning. Vi gjorde en gudomlig tomatsås från grunden med franska örter och lade i botten av en rund form, följt av tunna skivor zucchini, aubergine och tomater som varvades tills formen var fylld. Min son har aldrig ätit grönsaker med sådan aptit. Njutningen av att göra maten själv och kopplingen till filmen skapade en annan dimension. Kan det vara så enkelt?
En dag sa min son, mamma kan vi titta på Ratatouille i helgen och laga maten i filmen. Självklart sa jag! Den rätt min tioåring refererar till är den franska maträtten vid samma namn som filmen, tillagad av en tecknad råtta vid namn Remy på en fiktiv stjärnkrog i Paris. I stället för att ta min mammas enkla (men ack så goda) recept på ratatouille fick vi googla för att efterliknade filmens graciösa uppläggning. Vi gjorde en gudomlig tomatsås från grunden med franska örter och lade i botten av en rund form, följt av tunna skivor zucchini, aubergine och tomater som varvades tills formen var fylld. Min son har aldrig ätit grönsaker med sådan aptit. Njutningen av att göra maten själv och kopplingen till filmen skapade en annan dimension. Kan det vara så enkelt?
En dag sa min son, mamma kan vi titta på Ratatouille i helgen och laga maten i filmen. Självklart sa jag! Den rätt min tioåring refererar till är den franska maträtten vid samma namn som filmen, tillagad av en tecknad råtta vid namn Remy på en fiktiv stjärnkrog i Paris. I stället för att ta min mammas enkla (men ack så goda) recept på ratatouille fick vi googla för att efterliknade filmens graciösa uppläggning. Vi gjorde en gudomlig tomatsås från grunden med franska örter och lade i botten av en rund form, följt av tunna skivor zucchini, aubergine och tomater som varvades tills formen var fylld. Min son har aldrig ätit grönsaker med sådan aptit. Njutningen av att göra maten själv och kopplingen till filmen skapade en annan dimension. Kan det vara så enkelt?
Just nu byggs bostadsrättsföreningen Kalk vid kalkbrottet i Limhamn. Nu planeras även det kommande systerprojektet intill. I den blivande bostadsrättsföreningen Krita blir det totalt 108 nya lägenheter från ett till fem rum och kök, och bland dem bostäder i radhus-stil och penthouse-våningar. Det blir också parkeringsgarage och gästlägenhet.
Just nu byggs bostadsrättsföreningen Kalk vid kalkbrottet i Limhamn. Nu planeras även det kommande systerprojektet intill. I den blivande bostadsrättsföreningen Krita blir det totalt 108 nya lägenheter från ett till fem rum och kök, och bland dem bostäder i radhus-stil och penthouse-våningar. Det blir också parkeringsgarage och gästlägenhet.
Just nu byggs bostadsrättsföreningen Kalk vid kalkbrottet i Limhamn. Nu planeras även det kommande systerprojektet intill. I den blivande bostadsrättsföreningen Krita blir det totalt 108 nya lägenheter från ett till fem rum och kök, och bland dem bostäder i radhus-stil och penthouse-våningar. Det blir också parkeringsgarage och gästlägenhet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö