
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Investmentbolaget Backahill säljer efter flera års satsningar Foodhills, med fabriken i Bjuv, till Apetit. Det finska bolaget tar därmed över Sveriges största producent av gröna ärtor. – Tidpunkten känns helt rätt för att en industriell ägare med stark branschkompetens ska kunna utveckla Foodhills till nästa nivå, säger Lennart Mauritzson, vd för Backahill. Anläggningen i Bjuv har en kapacitet på cirka 15 000 ton och kan på sikt dubbla produktionen.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Kollar just nu på en dansk serie med det lite missvisande namnet Legenden. Man får ju onekligen en smula fantasyvibbar av den titeln men några tomtar och troll är det knappast frågan om här. (Och den engelska titeln är nästan ännu sämre: The Asset, alltså i betydelsen Tillgången. Men det är svårt att bortse från ordet Ass på något sätt). Hursomhelst är titeln det enda som är dåligt med Legenden. Detta är en sån där riktigt högkvalitativ thrillerserie som våra grannar på andra sidan sundet tycks vara så mycket bättre på än oss.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.

Den Malmöbaserade digitala vårdgivaren Yazen har utsetts till Europas näst snabbast växande startup, enligt Sifted. Rankningen bygger på bolagens procentuella omsättningstillväxt de senaste tre åren. – Det här är ett oerhört viktigt kvitto på vår resa, säger vd Fredrik Meurling. På ett år har Yazen vuxit från 150 till 250 medarbetare och mer än fördubblat sina intäkter till 350 miljoner kronor. Bolaget uppger att man nu verkar i sju europeiska länder och har behandlat över 40 000 patienter mot obesitas.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö