Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Onsdagen 25 april var det invigning av nya restaurangen Västra Station. Ett brasserie med fransk stil i en anrik byggnad i det annars moderna kvarteret Malmö Live. Musik, mat, dryck och många trevliga gäster.
Onsdagen 25 april var det invigning av nya restaurangen Västra Station. Ett brasserie med fransk stil i en anrik byggnad i det annars moderna kvarteret Malmö Live. Musik, mat, dryck och många trevliga gäster.
Onsdagen 25 april var det invigning av nya restaurangen Västra Station. Ett brasserie med fransk stil i en anrik byggnad i det annars moderna kvarteret Malmö Live. Musik, mat, dryck och många trevliga gäster.
Full av energi, klädd i paljetter och bara 18 år. Ellen Benediktson blev "Melloskr-ellen" med svenska folket när hon gick direkt till final i årets melodifestival. Galore Weekend möter en ung Limhamnstjej som berättar om karriären efter schlageryran – men också om att bli vuxen, att kämpa för jämställdhet och varför hon vill bli som Laleh.
Full av energi, klädd i paljetter och bara 18 år. Ellen Benediktson blev "Melloskr-ellen" med svenska folket när hon gick direkt till final i årets melodifestival. Galore Weekend möter en ung Limhamnstjej som berättar om karriären efter schlageryran – men också om att bli vuxen, att kämpa för jämställdhet och varför hon vill bli som Laleh.
Full av energi, klädd i paljetter och bara 18 år. Ellen Benediktson blev "Melloskr-ellen" med svenska folket när hon gick direkt till final i årets melodifestival. Galore Weekend möter en ung Limhamnstjej som berättar om karriären efter schlageryran – men också om att bli vuxen, att kämpa för jämställdhet och varför hon vill bli som Laleh.
Han har byggt upp varumärken som Gant och Lexington, arbetat med Henri Lloyd och Pierre Robert och satt Falsterbo Horseshow på kartan. Galore träffade Krister Appelfeldt och talade om varumärken, konst och familjeliv.
Han har byggt upp varumärken som Gant och Lexington, arbetat med Henri Lloyd och Pierre Robert och satt Falsterbo Horseshow på kartan. Galore träffade Krister Appelfeldt och talade om varumärken, konst och familjeliv.
Han har byggt upp varumärken som Gant och Lexington, arbetat med Henri Lloyd och Pierre Robert och satt Falsterbo Horseshow på kartan. Galore träffade Krister Appelfeldt och talade om varumärken, konst och familjeliv.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö