Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Jacob har tidigare blivit årets företagare i Malmö och hösten 2016 också EY Entrepreneur Of The Year i södra Sverige. Hans familjeföretag Candy People exporterar godis till hela världen och omsätter nästan 200 miljoner kronor. Vi fick chansen att prata med Jacob en timme om historian bakom företaget.
Jacob har tidigare blivit årets företagare i Malmö och hösten 2016 också EY Entrepreneur Of The Year i södra Sverige. Hans familjeföretag Candy People exporterar godis till hela världen och omsätter nästan 200 miljoner kronor. Vi fick chansen att prata med Jacob en timme om historian bakom företaget.
Jacob har tidigare blivit årets företagare i Malmö och hösten 2016 också EY Entrepreneur Of The Year i södra Sverige. Hans familjeföretag Candy People exporterar godis till hela världen och omsätter nästan 200 miljoner kronor. Vi fick chansen att prata med Jacob en timme om historian bakom företaget.
Kvinnan bakom Smak, Bastard och Strandhuset. Vi fick en pratstund en eftermiddag hemma hos Nina i Limhamn.
Kvinnan bakom Smak, Bastard och Strandhuset. Vi fick en pratstund en eftermiddag hemma hos Nina i Limhamn.
Kvinnan bakom Smak, Bastard och Strandhuset. Vi fick en pratstund en eftermiddag hemma hos Nina i Limhamn.
Affärsmannen Petter eller rockstjärnan Petter, välj själv. Vi fick en timmes samtal med den norske hotellkungen i en svit på hans nya hotell i Malmö.
Affärsmannen Petter eller rockstjärnan Petter, välj själv. Vi fick en timmes samtal med den norske hotellkungen i en svit på hans nya hotell i Malmö.
Affärsmannen Petter eller rockstjärnan Petter, välj själv. Vi fick en timmes samtal med den norske hotellkungen i en svit på hans nya hotell i Malmö.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö