
Det är lätt att förknippa Arrak med smaksättningen på ”dammsugare”, men det är en hel värld av smaker i sig. Arrak är en spritdryck på upp till 54% alkohol som tillverkas av ris, palmsaft eller rörsockermelass. På Sri Lanka förekommer även arrak gjord på kokospalmens blomma. I Sverige används arrak främst till punschberedning och bakverk. Någon enstaka sort finns i Systembolagets beställningssortiment.
Det är lätt att förknippa Arrak med smaksättningen på ”dammsugare”, men det är en hel värld av smaker i sig. Arrak är en spritdryck på upp till 54% alkohol som tillverkas av ris, palmsaft eller rörsockermelass. På Sri Lanka förekommer även arrak gjord på kokospalmens blomma. I Sverige används arrak främst till punschberedning och bakverk. Någon enstaka sort finns i Systembolagets beställningssortiment.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö