Libanesiska Laziza öppnade sin första restaurang för tretton år sedan och i dag driver de två restauranger; i city på Baltzarsgatan och på Hallenborgsgatan i Dockan. När de nu öppnar sin tredje Malmörestaurang har valet fallit på kontorshuset Vista i Hyllie, som kommer stå klart i slutet av 2025.
– Vi talar samma språk kring hållbarhet, säger Sadoo Iskandarani, kock och grundare av Laziza.
Den nya restaurangen kommer att finnas på två våningar om totalt 600 kvadratmeter, med samma koncept som i de två befintliga restaurangerna. På Vistas tak kommer Laziza att ha en egen odling för kryddor och örter som kan användas i matlagningen.
– Vårt koncept har fungerat mycket väl i tretton år och nu är vi redo att ta nästa steg med en restaurang i Hyllie där vi redan i dag levererar mycket catering. Vi är måna om att bygga broar i vårt arbete, både mellan människor och länder. Vi ser därför en viktig symbolik i att befinna oss nära Öresundsbron och kontinenten, men också flera olika stadsdelar i Malmö, säger Iskandarani.
Libanesiska Laziza öppnade sin första restaurang för tretton år sedan och i dag driver de två restauranger; i city på Baltzarsgatan och på Hallenborgsgatan i Dockan. När de nu öppnar sin tredje Malmörestaurang har valet fallit på kontorshuset Vista i Hyllie, som kommer stå klart i slutet av 2025.
– Vi talar samma språk kring hållbarhet, säger Sadoo Iskandarani, kock och grundare av Laziza.
Den nya restaurangen kommer att finnas på två våningar om totalt 600 kvadratmeter, med samma koncept som i de två befintliga restaurangerna. På Vistas tak kommer Laziza att ha en egen odling för kryddor och örter som kan användas i matlagningen.
– Vårt koncept har fungerat mycket väl i tretton år och nu är vi redo att ta nästa steg med en restaurang i Hyllie där vi redan i dag levererar mycket catering. Vi är måna om att bygga broar i vårt arbete, både mellan människor och länder. Vi ser därför en viktig symbolik i att befinna oss nära Öresundsbron och kontinenten, men också flera olika stadsdelar i Malmö, säger Iskandarani.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
I tio år har Chalmers lett EU:s största forskningsprogram någonsin kring den tunnaste formen av kol, grafen. I september träffades entreprenörer och forskare under Grafenveckan i Gothia Towers för att visa upp sina resultat. Projektet har lett till en mängd nya bolag, produkter och patent – i allt från avancerade batterier till sensorer för självkörande bilar. – Vi har sjutton spin off-företag som fått över 130 miljoner euro i privat finansiering – att någon investerar sina egna pengar är det verkliga exemplet på att man litar på att teknologin fungerar, säger Jari Kinaret, professor på Chalmers och initiativtagare till projektet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö