
– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar.
Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder.
Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge.
Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen.
– Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.
– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar.
Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder.
Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge.
Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen.
– Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Göteborgsföretaget Powercell har fått en order värd 150 miljoner kronor från ett europeiskt varv. Beställningen gäller det nya M2Power 250-systemet, som omvandlar metanol till el och ska användas för att driva fartygs interna elsystem. Tekniken lanserades i höstas och leveransen sker 2029. Det är första gången systemet säljs kommersiellt. – Det är inspirerande att se ännu en innovativ produkt snabbt skapa värde på marknaden, säger Richard Berkling, vd för Powercell.

Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.

Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.

Bilia breddar sitt utbud och kliver in som helhetspartner till Lynk & Co i Sverige. Enligt ett nytt avtal ska Bilia nu sälja bilmärkets modeller på fem av sina anläggningar, med sikte på framtida expansion. Samarbetet omfattar både försäljning och fortsatt service, som redan idag erbjuds på utvalda Volvoverkstäder. – Det känns mycket bra att ingå detta partneravtal och därigenom bredda vårt kunderbjudande med attraktiva produkter, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.

Preems raffinaderi i Göteborg nådde under 2024 sin högsta produktion hittills av det förnybara drivmedlet HVO100 och MK1-diesel. Trots marknadsutmaningar och ett längre driftstopp i Lysekil lyckades bolaget öka volymerna. – Vi kan producera en HVO100 som är svår att matcha. Det är något vi kan vara stolta över, säger produktionschef Andreas Hellborg. Drivmedlet är ett förnybart alternativ som kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent, enligt bolaget.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö