
– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar.
Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder.
Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge.
Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen.
– Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.
– Jag föll pladask för läget och utsikten över Malmös skyline. Bassängen framför oss kommer bli Malmös nya häng med badbart vatten och nya gångbroar.
Det säger Stellan Colt, som i början av juni blir andra krögare efter Restaurang Aster att öppna i Varvsstaden i Malmö. Restaurangen ”La Fonderie” öppnar i den prisbelönta byggnaden Gjuteriet – och ”gjuteri” är just vad det franska namnet betyder.
Krögaren Stellan Colt driver i dag bland annat Bjerred Station i Bjärred. I Kockums gamla gjuteri vill han jobba med skånska råvaror och skapa en restaurang i Malmö där atmosfären är rofylld och dit man välkomnas att sitta länge.
Byggnaden Gjuteriet vann i oktober förra året Malmö stads stadsbyggnadspris. Förutom kontorslokaler till hyresgästen Oatly, har byggnaden även en restauranglokal på cirka 250 kvadratmeter. Här kommer ”La Fonderie” att kunna ta emot cirka 75 sittande gäster inne och cirka 50 gäster på uteserveringen.
– Vi kommer erbjuda klassiskt franskt vilket vi tycker saknas i Malmös krogutbud. Lunch, AW, middag och cocktails, säger Colt.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Malmöbaserade e-handelsbolaget CDON inleder samarbete med finska Renow för att ge returnerade varor ett andra liv direkt på CDON:s marknadsplats. I stället för att skickas tillbaka till ursprungslandet kan varorna säljas vidare lokalt, vilket sparar både pengar och transporter. – Vi ser recommerce som ett naturligt nästa steg för CDON och för e-handeln i stort, säger affärschefen Kattis Åström. DON, som grundades i Malmö 1999, är idag en av Nordens största marknadsplatser med över två miljoner kunder och mer än 1 500 anslutna återförsäljare.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Matvarukedjan Axfood planerar att bygga ett nytt högautomatiserat logistikcenter i Frillesås, Kungsbacka. Lagret, som blir omkring 90 000 kvadratmeter stort och miljöcertifierat, ska stå klart 2030 och ge minst 20 procent högre kapacitet i södra Sverige. Avtal om samarbete har tecknats med automationsföretaget Witron och med Kungsbacka kommun. Investeringen beräknas kosta 260–280 miljoner euro. – Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen, säger Axfoods vd Simone Margulies.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.

Intill den gamla ubåtshallen i Dockan, i hörnet av Lilla Varvsgatan och Dockgatan, planeras 89 nya bostadsrätter i projektet Fartyget. Lägenheterna blir i storlekar från ettor till femrummare, med boyta från 29 till som störst 113 kvadratmeter. Till de flesta blir det balkong eller uteplats och det kommer även att finnas garage i huset. Inflyttning beräknas kunna ske från april till oktober 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö