
Köksmästaren och ägaren bakom den populära Lundarestaurangen Ved vid Mårtenstorget satsar på spanskt när de i vår öppnar ytterligare en restaurang i ny lokal. Samägda restaurang Más öppnar på Bytaregatan, i kaféet Ebbas skafferis gamla lokaler.
Más betyder ”mer” på spanska och det är just det som är utgångspunkten för konceptet.
– Det blir mer av allt – mer av det goda i livet, mer av sällskap, mat och dryck. Mer av att leva gott helt enkelt, säger Hamid Pourabdi som sedan tidigare är köksmästare på Ved.
Renoveringen i lokalen har pågått under hela våren, och i lokalen byggs såväl vinvägg som bar. Ambitionen är att öppna i slutet av maj.
Inne i restaurangen kommer det att finnas plats för fyrtio sittande gäster, och under den varmare delen av året har man också en lummig innergård.
– På Más blir det à la carte med en spanskinfluerad touch, och allt från mellanrätter till tapas och kött, säger Hamid Pourabdi.
Köksmästaren och ägaren bakom den populära Lundarestaurangen Ved vid Mårtenstorget satsar på spanskt när de i vår öppnar ytterligare en restaurang i ny lokal. Samägda restaurang Más öppnar på Bytaregatan, i kaféet Ebbas skafferis gamla lokaler.
Más betyder ”mer” på spanska och det är just det som är utgångspunkten för konceptet.
– Det blir mer av allt – mer av det goda i livet, mer av sällskap, mat och dryck. Mer av att leva gott helt enkelt, säger Hamid Pourabdi som sedan tidigare är köksmästare på Ved.
Renoveringen i lokalen har pågått under hela våren, och i lokalen byggs såväl vinvägg som bar. Ambitionen är att öppna i slutet av maj.
Inne i restaurangen kommer det att finnas plats för fyrtio sittande gäster, och under den varmare delen av året har man också en lummig innergård.
– På Más blir det à la carte med en spanskinfluerad touch, och allt från mellanrätter till tapas och kött, säger Hamid Pourabdi.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.

Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.

Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö