
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Sportbilstillverkaren Koenigsegg blir ett publikt bolag och erbjuder nu sina drygt 800 anställda att bli delägare via ett nytt optionsprogram. – Då kan alla få skin in the game, säger den operativa chefen Halldora von Koenigsegg till Breakit. Förändringen bäddar även för en framtida börsnotering – något makarna Koenigsegg tidigare öppnat för. Intresset är redan stort och aktier i bolaget värderas till omkring 9 miljarder kronor. Nästa steg är ökad produktion och fortsatt fokus från basen i Ängelholm.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Danmark trappar upp sin försvarskapacitet. Det nya konsortiet Danske Flådeskibe K/S planerar att bygga både arktiska patrullfartyg och framtida fregatter för marinen – med bas i Esbjergs hamn. Första leverans väntas 2029. – Dansk produktion av slagkraftiga fartyg till flottan är det snabbaste sättet att leverera kapacitet, säger Hans Schneider, vd för Danske Flådeskibe. Bakom satsningen – som väntas skapa upp till 600 nya jobb – står bland andra Terma, OMT, Pension Danmark och Semco Maritime.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.

Alfa Laval har skrivit avtal om att köpa den franska affärsenheten Fives Cryogenics, en del av Fives Group, för 800 miljoner euro – motsvarande cirka 9 miljarder kronor. Kryoteknik används för att kyla ner gaser till mycket låga temperaturer och är avgörande för exempelvis vätgas, LNG och koldioxidinfångning. – Fives Cryogenics är ett utmärkt tillskott till Alfa Laval och vi ser stor affärspotential, säger vd Tom Erixon. Företaget har över 700 anställda och tillverkning i Frankrike, Kina och Schweiz. Förvärvet väntas slutföras senare i år och verksamheten blir en ny enhet inom Alfa Lavals energidivision.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö