
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.

I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.

I Myggenäs på Tjörn planeras 64 nya bostadsrätter längs Mellbyvägen i projektet Solglimten. I totalt sex fristående byggnader blir det lägenheter i storlekarna två till fyra rum och kök, med utsikt över Almösund. Den framtida bostadsrättsföreningen kommer att innehålla gemensamma ytor och mötesplatser, som takterrasser, co-working-yta och lekplatser. I planerna finns också solpaneler och gröna tak.

Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.

Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.

Danmarks regering investerar 7,5 miljarder danska kronor i en vätgasledning från Esbjerg till Tyskland, skriver News Öresund. Beskedet innebär att Morgen Energys planerade vätgasfabrik för 15 miljarder danska kronor närmar sig förverkligande. – Ett stort steg i rätt riktning för den danska vätgasindustrin, säger Morgens styrelseledamot Rasmus Bach Nielsen. Fabriken ska drivas av vindkraft och väntas skapa upp till 700 jobb under byggperioden. Vätgasröret beräknas stå klart 2030, två år tidigare än planerat.

Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.

Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.

Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö