
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

För ungefär ett år sen stod Alloy Developments skyskrapa 505 State Street i Brooklyn klar. Nu vill de bygga en ännu högre skyskrapa i samma kvarter som kan bli världens högsta passivhus. Den nya skrapan, One Third Avenue, planeras bli 220 meter hög med 63 våningar och rymma 583 lägenheter samt kontor på de första 6 våningarna. Alloys CEO Jared Della Valle beskriver passivhusmålet som ”incredibly challenging”, men att uppsidan med hållbarhet är värt det.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

Sedan Rolls-Royce introducerade Black Badge line 2016 har de rullat ut maxade prestandaversioner av sina lyxiga bilar. Den senaste är Black Badge Spectre, en uppskruvad version av deras elbil. Med en 0-60 mph-tid på 4,1 sekunder knuffar den ner Black Badge Wraith på andra plats.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.

2023 släppte Tiffany & Co. sin ”Tiffany Bird on a Rock” från 1965 i ett nytt utförande, sittandes på naturliga saltvattenpärlor istället för juveler. I år släpper de en mindre ”capsule collection” med Jean Schlumbergers fåglar, åter sittandes på saltvattenpärlor. Kollektionen är mindre och varar antagligen inte för evigt, lite som en fågel som landat för att flyga iväg igen. ”The time to buy it is when you see it”.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö