
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Den svenska fondförvaltaren Niam har förvärvat den danska fastighetsförvaltaren Futurum med 25 anställda. Bolaget ska förvalta och utveckla Niams danska bostadsplattform Nordhusene. Målet är att etablera Nordhusene som en stor och oberoende bostadsplattform i Danmark. – Vi har sammanlagt cirka 2 300 bostadslägenheter och med detta förvärv tar vi ett viktigt steg för att optimera driften av vår bostadssatsning, säger Erik Rydström, fondchef på Niam.

Den svenska fondförvaltaren Niam har förvärvat den danska fastighetsförvaltaren Futurum med 25 anställda. Bolaget ska förvalta och utveckla Niams danska bostadsplattform Nordhusene. Målet är att etablera Nordhusene som en stor och oberoende bostadsplattform i Danmark. – Vi har sammanlagt cirka 2 300 bostadslägenheter och med detta förvärv tar vi ett viktigt steg för att optimera driften av vår bostadssatsning, säger Erik Rydström, fondchef på Niam.

Den svenska fondförvaltaren Niam har förvärvat den danska fastighetsförvaltaren Futurum med 25 anställda. Bolaget ska förvalta och utveckla Niams danska bostadsplattform Nordhusene. Målet är att etablera Nordhusene som en stor och oberoende bostadsplattform i Danmark. – Vi har sammanlagt cirka 2 300 bostadslägenheter och med detta förvärv tar vi ett viktigt steg för att optimera driften av vår bostadssatsning, säger Erik Rydström, fondchef på Niam.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

I centrala Lund, nära centralstationen, planeras den andra etappen av kontorsprojektet Posthornet. Första etappen stod klar 2018. I anslutning till den planeras nu ett kontorshus med åtta våningar med café och restaurang i bottenplanet. Utöver totalt 10 000 kvadratmeter kontorsyta blir det också underjordiskt parkeringsgarage och gemensam takterass. Projektet ska enligt planerna stå helt klart i december nästa år.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.

Sport- och fritidsbolaget Thule ökade både sitt rörelseresultat och sin omsättning med omkring 8 procent i det första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Malmöbolaget uppger att nya produkter fortsätter driva försäljningstillväxten på en tuff marknad, och att man i år ska lansera fler nya produkter än någonsin. ”Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid”, skriver Mattias Ankarberg i vd-ordet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö