
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

De som haft förmånen att läsa Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon, förknippar nog karaktären med hans kärlek till ”temlor”. Som en cigarrälskande läsare har jag inte kunnat undgå att lägga märke till något annat: bokens alla cigarrer, de är nämligen kopplade till de sammanhang där de röks. Till exempel hittar man bland annat ”bjudcigarren”, ”hotellcigarren” och ”resecigarren”.

De som haft förmånen att läsa Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon, förknippar nog karaktären med hans kärlek till ”temlor”. Som en cigarrälskande läsare har jag inte kunnat undgå att lägga märke till något annat: bokens alla cigarrer, de är nämligen kopplade till de sammanhang där de röks. Till exempel hittar man bland annat ”bjudcigarren”, ”hotellcigarren” och ”resecigarren”.

De som haft förmånen att läsa Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon, förknippar nog karaktären med hans kärlek till ”temlor”. Som en cigarrälskande läsare har jag inte kunnat undgå att lägga märke till något annat: bokens alla cigarrer, de är nämligen kopplade till de sammanhang där de röks. Till exempel hittar man bland annat ”bjudcigarren”, ”hotellcigarren” och ”resecigarren”.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

The Astor på Upper West Side ritades 1901 av arkitekterna Clinton & Russell. Nu har de ikoniska husen i grå tegel med kalkstensknutar fått penthouse-lägenheter uppe på taket. Den största har takterrass med utekök och en hel trädgård, egen hiss och har listats för 15 miljoner dollar. William Waldorf Astor hade varit stolt.

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York

Bläcksvart eller ljus som bärnsten, stora runda korn som spricker delikat mellan tänderna och små dyra godbitar av smörig, nötig havssälta. Kaviar är en råvara som kan uppgå till 120 000 kronor kilot. Men det är också en lyxråvara vars kilopris har halverats de senaste tio åren, vilket gör att den nu tar sig in på allt fler menyer och i än mer kreativa anrättningar och trendar över hela världen. Kaviarhandeln genomgår en revolution. Den kan dyka upp på allt från mozarellasticks till toppen av en ramensoppa och vips finns den på din tartar på kvarterskrogen långt från vita dukar. Dessutom råder det en tik-tok-trend där Gen Z fotar sig själva när de äter kaviar från handen, vilket bland annat fått försäljningen av exklusiv kaviar att öka med 76% i England. Trenden tros ha startat efter ett avsnitt av The Real Housewives of New York
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö