
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.

Montblancs penna Meisterstück firar hundra i år. I början av 1900-talet fanns en tysk penntillverkare med namnet Simplo som var kända för sina pålitliga pennmodeller. Varumärket Montblanc registrerades 1910. 1924 ädrades kursen för företaget med Meisterstücks framgångar och de satsade på exklusiva pennor istället för de enklare modellerna. Sedan dess är Meisterstück en klassiker i toppsegmentet.

Montblancs penna Meisterstück firar hundra i år. I början av 1900-talet fanns en tysk penntillverkare med namnet Simplo som var kända för sina pålitliga pennmodeller. Varumärket Montblanc registrerades 1910. 1924 ädrades kursen för företaget med Meisterstücks framgångar och de satsade på exklusiva pennor istället för de enklare modellerna. Sedan dess är Meisterstück en klassiker i toppsegmentet.

Montblancs penna Meisterstück firar hundra i år. I början av 1900-talet fanns en tysk penntillverkare med namnet Simplo som var kända för sina pålitliga pennmodeller. Varumärket Montblanc registrerades 1910. 1924 ädrades kursen för företaget med Meisterstücks framgångar och de satsade på exklusiva pennor istället för de enklare modellerna. Sedan dess är Meisterstück en klassiker i toppsegmentet.

Mitt i stimmiga Ho Chi Minh City, sidan om posthuset vid Notre-Dame, har kaffekedjan % Arabica öppnat ett kombinerat café och rosteri i vitt, glaskubigt (ja, vi hittade på det – nöden har ingen lag) och badandes i ljus. Kanske inte så chockerande här i Skandinavien, men med alla färgglada och gamla fastigheter runt omkring är det en skarp kontrast. En riktig oas för oss som gillar ”vitt och fräscht”. Närmsta stället att prova deras kaffe är London, med fyra caféer.

Mitt i stimmiga Ho Chi Minh City, sidan om posthuset vid Notre-Dame, har kaffekedjan % Arabica öppnat ett kombinerat café och rosteri i vitt, glaskubigt (ja, vi hittade på det – nöden har ingen lag) och badandes i ljus. Kanske inte så chockerande här i Skandinavien, men med alla färgglada och gamla fastigheter runt omkring är det en skarp kontrast. En riktig oas för oss som gillar ”vitt och fräscht”. Närmsta stället att prova deras kaffe är London, med fyra caféer.

Mitt i stimmiga Ho Chi Minh City, sidan om posthuset vid Notre-Dame, har kaffekedjan % Arabica öppnat ett kombinerat café och rosteri i vitt, glaskubigt (ja, vi hittade på det – nöden har ingen lag) och badandes i ljus. Kanske inte så chockerande här i Skandinavien, men med alla färgglada och gamla fastigheter runt omkring är det en skarp kontrast. En riktig oas för oss som gillar ”vitt och fräscht”. Närmsta stället att prova deras kaffe är London, med fyra caféer.

Inverted är ett företag på engelska landsbygden som renoverar åtråvärda klassiker ner till minsta mutter och konverterar dem med elektrisk drivlina. Andra knep de tar till för att uppdatera våra gamla favoriter är bland annat airconditioning, Airplay och backkamera. Så man får den där gamla goa Range Rovern eller Land Cruisern, fast med moderna features. Prislappen för en FJ40 är ”från” 2,6 miljoner kronor. Då med den enklare drivlinan.

Inverted är ett företag på engelska landsbygden som renoverar åtråvärda klassiker ner till minsta mutter och konverterar dem med elektrisk drivlina. Andra knep de tar till för att uppdatera våra gamla favoriter är bland annat airconditioning, Airplay och backkamera. Så man får den där gamla goa Range Rovern eller Land Cruisern, fast med moderna features. Prislappen för en FJ40 är ”från” 2,6 miljoner kronor. Då med den enklare drivlinan.

Inverted är ett företag på engelska landsbygden som renoverar åtråvärda klassiker ner till minsta mutter och konverterar dem med elektrisk drivlina. Andra knep de tar till för att uppdatera våra gamla favoriter är bland annat airconditioning, Airplay och backkamera. Så man får den där gamla goa Range Rovern eller Land Cruisern, fast med moderna features. Prislappen för en FJ40 är ”från” 2,6 miljoner kronor. Då med den enklare drivlinan.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö